گلایه پژوهشگران شریف از طرح‌هایی که ریزگرد و غبار خاک می خورند

عملکرد ضعیف در ساماندهی طرح‌ها و پروژه‌های مطالعه ریزگردها و تحقق اهداف آنها موجب شده تا بدون ریشه یابی و نگاه جامع بر مشکلات با اقدامات کوتاه مدت و جزیره‌ای نهادها، مسائل به طور کامل حل و فصل نشوند و ادامه این روند به بحران های جدی بیانجامد.

دکتر محمد ارحامی، مدیر گروه محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طرح موجود طرحی است که از دوره‌های قبل وجود داشته است، اما در سطح کلان عملی نشده است و بیشتر جنبه‌های پژوهشی – علمی آن مد نظر بوده است و هم زمان با این طرح چند طرح ملی با محوریت فناوری نوین دانشگاه محور بوده است.

دکتر ارحامی گفت: عوامل مهمی که در عدم به ثمر نشستن مطالعات و تحقیقات دانشگاهی در زمینه ریز گردها نقش دارند، نبود یک متولی مشخص با توجه به درگیر بودن ارگان‌های مختلف در موضوع ریزگردها و جای خالی مدیریت کلان، جهت راهبری نهادها و مشخص کردن وظیفه ی هر نهاد می‌دانم که موجب می شود تحقیقات دانشگاهی هم کاربردی نشوند، وجود داشته اما به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم بطور کامل اجرایی نشده است. 

وی ادامه داد: طرح ریزگردهایی که انجام شده در ابتدا طرح اولیه ی آن از دانشگاه چمران اهواز بوده است و دانشگاه شریف هم روی این مساله با ارائه پروپوزال‌ها و اقدامات پژوهشی فعالیت‌های انجام داده‌اند و در واقع طرح موجود اقداماتی برای تعیین کانون‌های ریزگردها و اقدامات لازم برای مقابله با آن است . 

ارحامی مطرح کرد: برای ذرات معلق موجود در هوا (pm10.pm2.5) هم اقداماتی صورت گرفته است که این فعالیت‌ها هم تنها در سطح پایلوت بوده است. در خصوص مطالعات مربوط به گرد و غبار با پایش‌های زمینی و ماهواره‌ای و همچنین تعیین غلظت ذرات بررسی‌هایی برای ارائه مدل‌های سیر معکوس و غیره انجام می‌گیرد. 

وی بیان کرد: انجام چنین فعالیت‌های پژوهشی زمینه خوبی برای ارائه داده‌های اولیه در خصوص ذرات معلق و گرد و غبار برای اجرای فعالیت در سطح وسیعتر در آینده فراهم می‌کند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.