مدیریت پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: دلیل بروز مشکلات در خصوص پیش بینی‌های هواشناسی آن است که مردم با عینک خود و سازمان هواشناسی با عینکی دیگر به آن نگاه می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روز‌ها اخبار پیش‌بینی آب و هوا همتراز برخی از اخبار مهم دیگر کلیک می خورد و به شدت مورد رصد مردم قرار می‌گیرد.
این در حالی است که برخی از پیش ‌بینی‌های ضد و نقیض سازمان هواشناسی کشورعلاوه بر ساخت حاشیه‌های خبری برای این سازمان، ‌تبعات بعضاً جبران ناپذیری را هم به همراه داشته است.

طبق گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛سازمان هواشناسی در خصوص پیش بینی آب و هوای روزهای گذشته کشور(مورخ 31تیر و 1 مرداد) اعلام کرده بود : طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه به وی‍‍ژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب، وقوع طوفان تندری گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقت به سبب رشد ابرهای جوششی و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌های رودخانه ها برای استان های چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمر، لرستان،ایلان،جنوب کردستان،کرمانشاه،غرب و جنوب اصفهان،جنوب همدان،نیمه غربی کرمان،شمال و غرب فارس، شمال خوزستان و.... رخ خواهد داد.از این رو توصیه می‌شود تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی  مهیا شود.


نکته قابل توجه آن است که،هر شهروند عام با مشاهده چنین اخطاریه تصور توفانی همچون توفان چند روز اخیر تهران و البرز را دارد. این در حالی است که در استان‌های ذکر شده شاید رگبار باران و وزش بادی رخ داده باشد.

از طرفی سوالی که ذهن را به خود معطوف می‌کند آن است که چرا برای توفان اخیر تهران و البرز که سبب بروز سیل و حادثه‌های بسیار جانی و مالی شد تنها از واژه وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق استفاده شد و خبری از کلمه توفان تندری نبود.

در این خصوص احد وظیفه مدیریت  پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:مشکل به وجود آمده در این بحث به تفاوت دید اصحاب رسانه، مردم عام و مرکز پیش بینی مربوط می شود. مرکز پیش بینی با عینکی دیگر به مسائل آب و هوایی نگاه می‌کنند که متفاوت با آنچیزی است که در رسانه منعکس می‌شود.

وی افزود:طوفان تندری از واژهThunderstorm گرفته شده است که اصطلاحا به ابری گفته می شود که به صورت جوششی در ساعات بعد از ظهر واوایل شب در مناطق کوهستانی رشد می کند و باعث رگبار، رعد و برق و وزش باد محلی می‌شود.

وظیفه گفت: ولی بسیاری از مردم از واژه توقان تندری انتظار پدیده ای مشابه توفان تهران را دارند که همراه با گرد و خاک بوده و سبب جاری شدن سیل شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی برای استان های مذکور صحیح بوده است و در آن مناطق رگبار و رعد و برق اتفاق افتاده است. گرما و رطوبت زمین باعث جریانات صعودی می شود و معمولا در ساعات بعد از ظهر باد و بارندگی را به همراه می آورد.

توجیه سازمان هواشناسی کمی گنگ به نظر می‌رسد در شرایطی که وزش باد شدید ذکر می شود توفان با سرعت 70 کیلومتر اتفاق می افتد، سیلاب ها جاری می‌شود و ریزش کوه سبب تحمیل خسارات جانی و مالی بسیاربه هموطنان می شود، و زمانی که از واژه توفان تندری استفاده می‌شود فقط باید منتظر وزش بادی موقتی همراه بار رگبار باران باشیم.

چرا باید اطلاعیه ها و اخطاریه ها با زبانی مبهم بیان شود و سازمان هواشناسی به مسائل با عینکی مشابه عینک مردم نگاه نکند و پیش‌بینی‌های هواشناسی را به چالش بکشد. هرچند که این بحث‌ها برخی از کوتاهی های سازمان هواشناسی و بعضا پیش‌بینی های نا صحیح آن را همانند توفان اخیر در تهران و البرز توجیه نمی کند و این سوال را بی جواب می گذارد که سازمان هواشناسی بین المللی توفان تهران و شرایط آب و هوایی مشابه را به خوبی و از چند روز قبل اعلام می کند چرا سازمان هواشناسی کشور چنین توانایی پیش بینی را ندارند؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۵۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
سازمان هواشناسی این روزها همه چی داره پیش بینی میکنه من که به حرفهای هواشناسی هیچ اعتقادی ندارم و اصلا هم نگاه نمیکنم توصیه میکنم مردم هم از امروز به جای انگاه بشینند پشت تلویزیون حرفای کارشناسی هواشناسی رو گوش کنند سری به سایتهای هواشناسی بزنند بهتره. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
چند روز بعد که هوا آفتابی بود و هواشناسی هشدار داد واسه چی بود آقا یا خانم هواشناس؟
این باعث سلب اعتماد نمیشه؟ اهمیت هشدارهای شمارو کم نمیکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۲:۱۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
اقا سلام خسته نباشي اين پيامي كه من نوشتم در باره تشكيل شدن طوفان تهران
اسمم هواشناس وارد كردم حواسم نبود يه كاربر ديگه همچين اسمي وارد كرده
لطف كنين اسم تغييرش بدين به علي
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
هواشناس
۲۱:۵۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
اقا اين طوفان تهران چگونه به وجود امد؟
طوفان يك شنبه
هواي گرم و مرطوب از سمت جنوب به سمت عرض هاي بالا تر در حركت بود از ان طرف هم سامانه بارش زا يك شنبه به سوي شرق ميرفت اين دو در بعدازظهر به هم برخورد كردند چون همرفت در بعد ازظهر قوي بود باعث تشكيل ابر هاي جوششي موسوم به كومولونيمبوس شد كه اين ابر در جنوب تهران تشكيل شد عامل ديگري اين كه اين ابر داراي باد هاي پايين رونده به نام ماكروبرست دارد يعتي انفجار روبه پايين
اين باد با سرعت 200 كيلومتر بر ساعت در شمال قم برخورد كرد به زمين و باعث تشكيل توفان عظيم به نام حابوب شد
اين توفان قابل پيشبيني نيست ولي ابرش قابل پيشبيني سازمان هواشناسي هم پيشبيني كرده بود اما ديگه چميدونست اين خاك قرار تشكيل شود
ولي ميتونستن در رادار ببينن و اعلام سريع كنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
بی سوادا!
United States of America
پیام
۱۹:۱۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
اااا پس مشکل از عینک هواشناسی بوده؟/ خوب اگه چشماتون ضعیف شده چرا عینکتون رو عوض نمیکنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
اول اینکه حتما استان تهران رادار داره.
دوم اینکه تا زمانی که هواشناسی این طرز فکر و داره اشتباهاتش ادامه خواهد داشت.
سوم اینکه صحبت از عینک کردن؛ تو سایت های مختلف تا ده روز جلوتر و درست پیشبینی میکنند اونم بدون رادار محلی!
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۸:۰۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
من نظردادم که این طوفان رخ نمیده فقط هواشناسی ازترس وقوع دوباره طوفان اینوگفته بوداگه طوفان میومدکه میگفتن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۰۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
این نشون میده چقدر ما ماهواره و رادار نیاز داریم .... و باید توی این زمینه بیشتر فعالیت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۵۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
اینقدر ایراد نگیریم حالا یک کمی احتیاط به نفع همه است
Iran (Islamic Republic of)
هواشناس
۱۶:۴۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
عزیزان پیش بینی اسمش روشه . با دادن امکانات و تجهیزات مدرنه که تحقق خواسته ها محقق میشه . به قدری از لحاظ بودجه و امکانات و نیروی انسانی در کمبود هستیم که شاید برای شما دوستان قابل باور نباشه . دو مثال میزنم و قضاوت با شما دوستان.
1- به قدری با کمبود بودجه مواجه ایم که قادر به خرید رادار محلی و منطقه ای نیستیم . محدود استانها این رادار رو دارند .
2- نیروی انسانی که شاید باور نکنید که نیروی انسانی هواشناسی یک استان از یک شعبه فلان اداره در شهرستان همان استان کمتره.
فقط 2 مورد از صدها مشکل رو گفتم که در جریان باشید که زود به قضاوت ننشینیم.
با تمام این اوصاف تمام تلاشمون رو داریم که بهترین عملکرد رو ارایه بدیم .
-
هادی
۰۷:۱۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
یکنفر تو سازمان هواشناسی بشینه و از اینترنت استفاده کنه هم پیشبینیها درست میشه و نیاز به نیروی زیاد نیست.
آخرین اخبار