متفکر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

حملات ترکیه به سوریه، همگام با سیاست‌های آمریکا در منطقه

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: عملکرد سال‌های اخیر ترکیه و حمله اخیر این کشور به سوریه نشان می‌دهد که این کشور عمدتاً در راستای سیاست‌های آمریکا در منطقه قدم برمی‌دارد و به نوعی توسط این کشور هدایت می‌شود.

جهت‌گیری ترکیه با هدایت آمریکایی

"حسین متفکر" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با استقبال گروه‌های تروریستی از حملات ترکیه در خاک سوریه و اینکه آیا آنکارا سیاست حمایت از داعش را کنار گذاشته و یا این اقدام یک تغییر تاکتیکی است،‌ اظهار داشت: عملکرد سال‌های اخیر ترکیه و حمله این کشور به سوریه نشان می‌دهد که آنکارا عمدتاً در راستای سیاست‌های آمریکا در منطقه گام برمی‌دارد و این همراهی به گونه‌ای است که جهت‌گیری ترکیه با آمریکا هم‌راستا بوده و به نوعی توسط آمریکا هدایت می‌شود.

وی بیان کرد:  جریان تحولات سوریه با توجه به پیروزی‌های اخیر مقاومت و شکست‌های زیادی که تروریست‌ها در این کشور متحمل شدند و نیز نجات برخی از رهبران داعش توسط هواپیماهای ائتلاف، نشانگر وقوع تحولات جدیدی در منطقه است.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: وقوع این رویدادها بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت و تلاش‌های عربستان که به منظور حمایت از گروه‌های اخوان المسلمین برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه صورت گرفته است و همچنین سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به عربستان و خبرهایی که در این خصوص منتشر شد، نشانگر این امر است که تحولات جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است و ترکیه نیز در راستای تحولات هدایت شده  از سوی آمریکا، ناچار به حرکت می‌باشد.

متفکر در ادامه افزود: این حملات احتمالاً با توجه به شکست تروریست‌ها در سوریه و موفقیت بشار اسد و جریان مقاومت در این کشور، و با هدف ضربه زدن به این جبهه انجام می‌شود و از سوی دیگر ترکیه برای خارج کردن خود از مهلکه حمایت از تروریست‌ها و ثبات امور داخلی خود، ناچار است  اقداماتی را در این راستا انجام دهد.

وی گفت: بنابراین تجاوز اخیر هواپیماهای اف 16 ترکیه به سوریه به بهانه مبارزه با داعش نیز اهداف متعددی به دنبال دارد که از جمله آن‌ها ایجاد انسجام داخلی، نشان دادن قاطعیت در مقابله با مخالفان دولت ترکیه، فشار به بشار اسد و مقاومت در سوریه و در نهایت حمایت از جریان پشت صحنه تحولاتی است که توسط آمریکا و صهیونیست‌ها با سردرمداری عربستان در منطقه صورت می‌گیرد.

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص مقطعی و یا ادامه‌دار بودن حملات ترکیه به سوریه افزود: این اقدامات به صورت مقطعی و نقطه‌ای بوده و دائمی نخواهد بود، زیرا در صورت ادامه این حملات از سوی ترکیه، کشورهای دیگر مخالفت خود را با این اقدام اعلام خواهند کرد و از طرفی تمامیت ارضی سوریه هم باید بر اساس منشور سازمان ملل مورد احترام قرار گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: از نظر تاکتیکی، ترکیه در کوتاه مدت اهداف مقطعی و مکانی خود را مورد توجه داشته و دنبال می‌کند و پس از دستیابی به این اهداف، عقب‌نشینی کرده و پس از مدتی در صورت لزوم، مجدداً اهداف نقطه‌ای خود را دنبال خواهد کرد. از نظر استراتژیکی نیز حرکت در راستای تحولاتی که آمریکا با حمایت عربستان، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه در رابطه با داعش انجام می‌دهند، مورد توجه ترکیه است.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار