همزمان با فصل دوم کاوشهای باستان شناسی در دشت اسفندقه جیرفت، مشخص شد روستا نشینی از 8 هزارو 180 سال قبل در این منطقه وجود داشته است .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان : سرپرست هیئت باستان شناسی اسفندقه گفت: فصل اول کاوشها در این منطقه مرداد سال گذشته انجام شد و آزمایش کربن 14 در کشور آلمان روی چوبهای سوخته ای که در این کاوشها بدست آمد نشان داد سابقه زندگی روستایی در دشت اسفندقه جیرفت به 8 هزارو 180 سال قبل برمی گردد.

علیدادی سلیمانی افزود :تیغه های تولید شده از سنگ آبسیدین در این منطقه نیز نشان میدهد در دوره نوسنگی میان ساکنان دشت اسفندقه با ساکنان مناطق شمال و شمال غرب ایران همچون اهالی اطراف دریاچه وان ارتباط و تعامل وجود داشته است .

وی خاطرنشان کرد : کشف ظروف سفالی و آثاری از دانه های پسته وحشی ، گندم ، جو و همچنین استخوان گونه هایی از حیوانات از مهمترین دستاوردهای فصل اول کاوش در تپه گاو کشی است که پیشرفت اجتماعی و رژیم غذایی اولین روستانشینان را در شرق ایران و حوزه فرهنگی هلیل رود مشخص می کند.

علیدادی یاداورشد : بعد از موفقیت آمیز بودن فصل اول کاوشهای باستان شناسی دشت اسفندقه ، فصل دوم این کاوشها با حضور 5 باستان شناس از 20 تیر امسال در تپه گاو کشی اسفندقه آغاز شده است و تا 25 مرداد ادامه می یابد.

دهستان اسفندقه در 72 کیلومتری شهر جیرفت قرار دارد و از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای این شهرستان است .


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.