باتوجه به اشتیاق خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در صنعت خودروی ایران و افزایش تنوع خودروها در آینده، زنگ خطر برای دو خودروساز بزرگ داخلی به صدا درآمده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایسنا:، هم‌اکنون مصرف‌کنندگان رضایتی نسبت به عملکرد خودروسازان داخلی ندارند. جدیدترین مصداق این نارضایتی نیز خراب شدن خودروهای صفرکیلومتر تولیدی بلافاصله بعد از خروج از کارخانه‌های تولیدکننده است.

در این شرایط و به دنبال دستیابی به تفاهم هسته‌ای، هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف اروپایی در حال ورود به ایران هستند. در این زمینه هیات اقتصادی آلمان هفته گذشته همراه نمایندگان شرکتهای خودروسازی چون مرسدس بنز و فولکس‌واگن به ایران آمد. هیات‌های اقتصادی فرانسه و ایتالیا نیز به زودی عازم ایران خواهند شد.

حضور عالی‌ترین هیات‌های اقتصادی اروپایی در ایران در حالی است که صنعت خودروی ایران در یک دهه اخیر دوران رکود را سپری کرده و نتوانسته از نظر تنوع مدل خودروهای تولیدی، کیفیت و قیمت محصولات؛ رضایت مصرف‌کنندگان ایرانی را جلب کند.

در این شرایط کارشناسان معتقدند که با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگ‌های خطر برای ایران خودرو و سایپا به صدا درآمده است به‌گونه‌ای که این شرکتها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در مواجهه خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید:" متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند".

علی خاکساری تصریح می‌کند:" سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند".

البته این تنها کارشناسان نیستند که از عملکرد خودروسازان داخلی انتقاد می‌کنند. در این زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی اظهار کرده است:" چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از 10 هزار کیلومتر پیمایش، به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند".

محمدرضا نعمت‌زاده خاطرنشان کرده است:" توقع مشتریان داخلی افزایش یافته با این حال خودروسازان نتوانسته‌اند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقاء دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است".

به گفته کارشناسان، شکل‌گیری چنین وضعیتی و نارضایتی مصرف‌کنندگان، کارشناسان و حتی بالاترین مقام صنعتی کشور از عملکرد خودروسازان داخلی، زنگ خطر را برای این شرکتها به صدا درآورده است. یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید:" تا دو سال آینده تحت تاثیر حضور خودروسازان خارجی در ایران تنوع مدل خودروهای داخلی به شدت افزایش خواهد یافت".

فربد زاوه با بیان اینکه از هم‌اکنون زنگ خطر برای خودروسازان بزرگ داخلی به صدا درآمده است، خاطرنشان می‌کند:" ایران خودرو و سایپا اگر نتوانند به سرعت خود را از نظر قیمت و کیفیت محصولات با انتظارات مصرف‌کنندگان تطبیق دهند تا دو سال‌ آینده بخش اعظم بازار خود را به خودروسازان خارجی واگذار خواهند کرد".

وی می‌گوید:" مردم اشتیاقی به خرید محصولات ایران خودرو و سایپا ندارند. بنابراین اگر این شرکتها عملکرد خود را اصلاح نکنند، شرکتهای جدید خودروسازی که در آینده وارد ایران خواهند شد بخشی از سهم بازار این دو خودروساز بزرگ را کسب خواهند کرد".

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۰۰:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
سوالات متخصصان از خودروسازان
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۰:۰۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
سلام
ما یک پراید 131 اس ایکس سال 1390 گرفتیم که حداقل پنج تا ایراد جزئی داشت و هر چه به نمایندگی مراجعه کردیم درست نشد و تا همین لحطه که 4 سال میگذره همون ایراد ها روشه و ما بیخیالش شدیم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۲۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
این خودروسازها انقد ملت را عذاب دادن که بیش از اینکه نماد صنعت کشور باشن منفور مردم شدند،من که میگم کاش اصلا تعطیلشون میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
من از خدا یه سمند میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ااا
۰۰:۲۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
چون لیاقتت در اون حده
Iran (Islamic Republic of)
محمد نادری
۱۲:۴۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
خودرو داخلی = حادثه - خرابی - بیچارگی
United States of America
کورد
۰۸:۴۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
سلام. من اگه هرخودروسازی بیادمیخرم. بشدت تنفردارم ازاسم وعلامت سایپا وایرانخودرو.......
Iran (Islamic Republic of)
اسماعيل
۰۸:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
من هم به شخصه هيچ علاقه اي به محصولات ايراني(البته فقط خودرو) ندارم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
مامجبوریم تامدتی ااز پراید و امثال آن استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر محمد
۰۷:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
امیدوارم ایران یه نفس راحت از این انحصار سایپا و ایران خودرو و خودروسازهای چینی بکشه. بد نیست برین یه نگاه به خودروهای کشورهای همسایه بندازین
Iran (Islamic Republic of)
میثم آرزومند
۰۷:۰۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
کاشکی هر چه زودتر بیایند . چون من امسال 206 اس دی صفر از نمایندگی گرفتم که به دلیل بی کیفیت بودن ماشین بسیار پشیمانم که چرا خریدم
Iran (Islamic Republic of)
دلاوری
۰۲:۵۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
با سلام و احترام. من درتاریخ 1393/11/27 یک دستگاه خودرو پژو پارس سال جدید دوگانه ازنماییندگی ایران خودرو خریدم و 9800کیلومتر کارکرد داشت که موتورش جام کرد (سوخت ) و کارت طلایی سه ستاره داشتم که مراجعه کردم گفتند باید مبلغ 7500000هفت میلیون و پانصد هزارتومان بریزم به حساب تا یه موتور دیگه جایگزین کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
ما نه مستعمره انگلیسیم نه امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
این حق مردم هست که از امکانات رفاهی استفاده کنن
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۲۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
من موندم الان فکر کردی این حرف رو زدی یا نه ؟
عزیز من اگر ما مستعمره انگلیس و آمریکا نیستیم مستعمره سایپا و ایران خودرو هم نیستیم
حق یه ایرانی هستش که بهترین ماشین رو داشته باشه
حق یه ایرانیه که تو هر تصادفی کشته نشه
چند سال باید برای بالا رفتن کیفیت ماشین های داخلی مردم ایران خون بدن؟
چند تا جوون باید بدن ؟
چند تا خونواده باید عزادار بشن؟

چشما رو روی باطن دین بستین فقط چسبیدین به ظاهرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
شما حقت همون پرایده!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
یه چوری گفتی انگار تا حالا سوار پراید صفر کیلومتر نشدی ببینی از مشابه کره ای خودش که مال 20 سال پیشه بیکیفیت تره؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
ورود خودروی خارجی به معنای استعمار نیست رقابت هست
متاسفانه ما ایرانی ها تا تحت فشار نباشیم پیشرفت نمی کنیم.
کیفیت بد خودروهای داخلی ناشی از بی کفایتی خودروسازها نسیت بلکه ناشی از بی نیازی خودرو ساز ها به افزایش کیفیت است.
به امید پیشرفت روزافزون ایران اسلامی.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۲۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
البته تنوع خیلی خوبه اما دوستان تعارف رو بزارید کنار خداییش حتی اگه خورو خارجی بیاد حداقل قیمتی که میزارن چهل میلیون به تومان ایرانه چند درصد مردم می تونن همچین هزینه ایی برای خودرو کنار بزارن همین پارس بی کیفیت چند درصد مردم می تونن بخرن در ضمن تا حالا به این فکر کردین قیمت گذاری خودروی خارجی به چه صورت در ایران تمام میشه
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۸:۲۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
با اومدن رقیب خارجی یا قیمت پایین میره یا کیفیت باید بالا بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
پشت خودروساز ها رو نلرزونید!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
منظور از خوردو ساز رو نفهمیدم ؟؟؟
مگه داریییم .... مگه میشه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۳:۱۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
آيا صنعت فعلي توليد خودروسازي داخل قابل قياس باصنعت خودروسازي خارج از كشور هست !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
من به شخصه اشتیاقی به محصولات خودرو سازان داخلی، بعلاوه اشتیاقی به دیدن حتی اسم شرکتشونم ندارم
از لحاظ منطقی خودتان قضاوت کنید چه خودروهایی داره تولید میشه؟؟؟
پس کجاست کنترل کیفی محصولات؟