به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایسنا:، هماکنون مصرفکنندگان رضایتی نسبت به عملکرد خودروسازان داخلی ندارند. جدیدترین مصداق این نارضایتی نیز خراب شدن خودروهای صفرکیلومتر تولیدی بلافاصله بعد از خروج از کارخانههای تولیدکننده است.
در این شرایط و به دنبال دستیابی به تفاهم هستهای، هیاتهای اقتصادی از کشورهای مختلف اروپایی در حال ورود به ایران هستند. در این زمینه هیات اقتصادی آلمان هفته گذشته همراه نمایندگان شرکتهای خودروسازی چون مرسدس بنز و فولکسواگن به ایران آمد. هیاتهای اقتصادی فرانسه و ایتالیا نیز به زودی عازم ایران خواهند شد.
حضور عالیترین هیاتهای اقتصادی اروپایی در ایران در حالی است که صنعت خودروی ایران در یک دهه اخیر دوران رکود را سپری کرده و نتوانسته از نظر تنوع مدل خودروهای تولیدی، کیفیت و قیمت محصولات؛ رضایت مصرفکنندگان ایرانی را جلب کند.
در این شرایط کارشناسان معتقدند که با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگهای خطر برای ایران خودرو و سایپا به صدا درآمده است بهگونهای که این شرکتها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در مواجهه خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.
در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی میگوید:" متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرفکنندگان، عرضه میکنند".
علی خاکساری تصریح میکند:" سیاستگذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرفکنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند".
البته این تنها کارشناسان نیستند که از عملکرد خودروسازان داخلی انتقاد میکنند. در این زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی اظهار کرده است:" چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از 10 هزار کیلومتر پیمایش، به تعمیرگاهها مراجعه کنند".
محمدرضا نعمتزاده خاطرنشان کرده است:" توقع مشتریان داخلی افزایش یافته با این حال خودروسازان نتوانستهاند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقاء دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرفکنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است".
به گفته کارشناسان، شکلگیری چنین وضعیتی و نارضایتی مصرفکنندگان، کارشناسان و حتی بالاترین مقام صنعتی کشور از عملکرد خودروسازان داخلی، زنگ خطر را برای این شرکتها به صدا درآورده است. یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه میگوید:" تا دو سال آینده تحت تاثیر حضور خودروسازان خارجی در ایران تنوع مدل خودروهای داخلی به شدت افزایش خواهد یافت".
فربد زاوه با بیان اینکه از هماکنون زنگ خطر برای خودروسازان بزرگ داخلی به صدا درآمده است، خاطرنشان میکند:" ایران خودرو و سایپا اگر نتوانند به سرعت خود را از نظر قیمت و کیفیت محصولات با انتظارات مصرفکنندگان تطبیق دهند تا دو سال آینده بخش اعظم بازار خود را به خودروسازان خارجی واگذار خواهند کرد".
وی میگوید:" مردم اشتیاقی به خرید محصولات ایران خودرو و سایپا ندارند. بنابراین اگر این شرکتها عملکرد خود را اصلاح نکنند، شرکتهای جدید خودروسازی که در آینده وارد ایران خواهند شد بخشی از سهم بازار این دو خودروساز بزرگ را کسب خواهند کرد".
انتهای پیام/
ما یک پراید 131 اس ایکس سال 1390 گرفتیم که حداقل پنج تا ایراد جزئی داشت و هر چه به نمایندگی مراجعه کردیم درست نشد و تا همین لحطه که 4 سال میگذره همون ایراد ها روشه و ما بیخیالش شدیم
عزیز من اگر ما مستعمره انگلیس و آمریکا نیستیم مستعمره سایپا و ایران خودرو هم نیستیم
حق یه ایرانی هستش که بهترین ماشین رو داشته باشه
حق یه ایرانیه که تو هر تصادفی کشته نشه
چند سال باید برای بالا رفتن کیفیت ماشین های داخلی مردم ایران خون بدن؟
چند تا جوون باید بدن ؟
چند تا خونواده باید عزادار بشن؟
چشما رو روی باطن دین بستین فقط چسبیدین به ظاهرش
متاسفانه ما ایرانی ها تا تحت فشار نباشیم پیشرفت نمی کنیم.
کیفیت بد خودروهای داخلی ناشی از بی کفایتی خودروسازها نسیت بلکه ناشی از بی نیازی خودرو ساز ها به افزایش کیفیت است.
به امید پیشرفت روزافزون ایران اسلامی.
مگه داریییم .... مگه میشه؟؟؟؟
از لحاظ منطقی خودتان قضاوت کنید چه خودروهایی داره تولید میشه؟؟؟
پس کجاست کنترل کیفی محصولات؟