اداره آموزش همگاني معاونت اجتماعي پليس فارس اعلام کرد: وجود شرايط مختلف در شهرها از قبيل ازدياد جمعيت، مهاجرت هاي بي رويه و بدون ساماندهي و با فرهنگ هاي مختلف، بيكاري ، اختلاف طبقاتي و ... زمينه را براي بروز جرائم مهيا مي کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سرقت یکی از جرایم مهم جوامع و عملی است که در تمامی کشورها دیده می شود و از جمله جرم هايي است كه در طول تاريخ وجود داشته و در هر عصر با توجه به شرايط آن زمان اشكال مختلفي از سرقت بوجود آمده است.

در عمل سرقت تنها فرد قرباني آسيب نمي بيند و از آنجايي كه پيامد هاي اين عمل سريعاً در سطح جامعه انتقال داده مي شود. لذا باعث از بين رفتن امنيت جامعه، كه از اساسي ترين نيازهاي هر جامعه است، مي شود. 

سارقان هزينه هاي زيادي را به جامعه تحميل مي نمايند. جرائمي از قبيل: قتل ، سرقت ، تجاوز به عنف و... بيشترين دلهره و ترس را در جامعه ايجاد مي کند .بديهي است در سرقتى كه به عنف صورت مي گيرد، مي بايست هدف سارقان به كار بردن زور براي سرقت مال باشد، عنصر اصلي در سرقت به عنف ، زورگيري است و سارق در واقع نمي خواهد از عدم توجه قرباني استفاده كند بلكه قصد صدمه زدن را دارد.

تعريف سرقت به عنف: 1)سرقت به عنف یا زورگیری یکی از حالت های وقوع جرم است که در ابتدا اين جرم تنها با تهديد سلاح سرد از قبيل كارد و قمه صورت مي گرفت ولي با گسترش آن در بين جامعه بزهكارن با شگردهاي جديدتري از قبيل سرقت به عنف تحت پوشش مسافركش ، سرقت تحت پوشش مامورين دولتي و سرقت وسائط نقليه و تحت پوشش مسافر ، استفاده از خوراکی آغشته به مواد بی هوشی و سرقت از کودکان در جامعه به وقوع مي پيوندد . 2) برداشتن یا تلاش برای برداشتن هر چیز ارزشمندی از یک شخص به زور و یا با تهدید که به صورت غیر منتظره، ناگهانی و گاهی اوقات همراه با ترسانیدن را سرقت به زور یا به اصطلاح سرقت به عنف می گویند. اموال مورد هدف در سرقت به عنف :اموال به سرقت رفته بيشتر گوشي تلفن همراه و وجه نقد و طلاجات بوده و ساير شامل سرقت خودرو ، موتورسيكلت و سرقت وسائل جوشكاري از اماكن نيمه كاره است .

ويژگيهاي سارقين: ویژگی مشترک در تمام این نوع سرقت ها عبارت است از اینکه مجرم با فرد قربانی مواجه می شود .

سارقان در سرقتهاي به عنف بيشتر از موتور سيكلت و در ساير موارد از خودرو استفاده مي كنند. زورگیرها در نقاط خلوت قربانی خود را انتخاب کرده و با تهدید و زور، محتویات جیب وی را خالی نموده و فرار می کنند. اكثر سارقان در سنين نوجواني به سر مي بردند و مهارت زيادي در رانندگي با موتور سيكلت دارند و بسيار جسور هستند. در واقع معمولا اكثر سرقت ها در ساعات خلوت از شبانه روز (14_17)و بعد از ساعت 22 در مكان هاي خلوت و تاريك صورت مي گرفت كه سارق زمان و فضاي كافي براي سرقت داشته باشد. در مورد نحوه سرقت اكثرا دو نفر با موتورسيكلت يا ماشين هاي ناشناس بوده است كه يكي از سارقين معمولا پياده مي شود و با استفاده از سلاح سرد اقدام به تهديد و گرفتن شي مورد سرقت (گوشي،كيف پول ، طلا و جواهرات)مي کند.

برخی مواقع نيز شكل سرقت ها متفاوت بوده و افرادي كه خود را مسافر و نيازمند جلوه مي داده اند و از طريق فريفتن راننده او را به مكان هاي دور از شلوغي شهر مي برده اند و گاها با استفاده سلاح گرم اقدام به اخاذي مي کردند.

توصيه هاي پليسي:- تا جایی که ممکن است در منطقه های پر رفت و آمد و روشن توقف کنید.- شبها و صبح زود از سوار کردن مسافران جوان و مشکوک که کرایه بالاتری پیشنهاد می کنند و یا به مقصد های فرعی و دور افتاده قصد حرکت دارند پرهیز کنید.- حتی الامکان از انتقال مسافران به مسیرهایی که اصلا آشنایی ندارید پرهیز کنید.- از پذیرفتن هر گونه خوراکی ، نوشیدنی ، و خوشبو کننده ها از مسافرین ناشناس امتناع ورزید.

سارقان گاهی تحت پوشش خانوادگی رانندگان را به مناطق خلوت کشانده اقدام به اخاذی یا سرقت اتومبیل می کنند.- سارقان ممكن است با شگردهاي مختلف از جمله خوابيدن كنار جاده و تظاهر به بيماري و ... اقدام به سرقت يا زورگيري کنند، در صورت مواجهه با اين گونه موارد، بيشتر مراقب بوده و جانب احتياط را حفظ كنيد.- در زمان سوار شدن به وسیله نقلیه با هوشیاری کامل مراقب وسایل وجه نقد و زیورآلات خود بوده و آنها را در معرض دید و معرفی به دیگران قرار ندهید.- در بین راه از قبول هر گونه پیشنهاد یا قول واهی در زمینه پیدا کردن شغل ، تهیه وام، از مسافران ناشناس خودداری کنید.

انتهای پیام/س


برچسب ها: سرقت ، توصیه ، پلیسی ، خصوص ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.