شهر‌های ساحلی غیرقابل سکونت می‌شوند

گروهی از متخصصان هشدار داده‌اند آنچه درباره افزایش سطح آب دریاها در جهان گفته می‌شود به شدت خوشبینانه‌است و سرعت ذوب شدن صفحات یخی زمین در واکنش به گرمایش جهانی،‌دست‌کم گرفته شده‌است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان همشهری آنلاین نوشت: براساس گزارش ساینس الرت،‌ 16 محقق از موسسه‌های پژوهشی مختلف و همچنین ناسا، معتقدند صفحات یخی گرینلند و قطب جنوب با سرعتی 10 برابر آنچه در مدل‌سازی‌های علمی شبیه‌سازی شده،‌درحال ذوب شدن هستند،‌رویدادی که به افزایش شدید سطح آب دریاها بسیار سریعتر از آنچه انتظار می‌رود، منتهی خواهد‌شد.

جیمز هنسن محقق ناسا در مقاله‌ای جدید پیش‌بینی می‌کند تا 50 سال آینده سطح آب دریاها تا سه متر افزایش پیدا خواهند‌کرد، چنین افزایشی می‌تواند تمامی شهر‌های ساحلی جهان را در معرض خطر شدید نابودی قرار داده و بخش‌‌هایی از این شهرها که بیرون از آب قرار گرفته‌آند را به مناطقی غیرقابل سکونت تبدیل کند.

پیامد‌های جهانی چنین تغییرات شدیدی در آینده نزدیک در سطح آب دریاها می‌تواند غیرقابل تصور و فاجعه‌بار باشد. هنسن و دیگر محققان در مقاله‌ای که دراین‌باره منتشر ساخته‌اند،‌این فاجعه را اینگونه توصیف کرده‌اند:

ما به این نتیجه رسیدیم که ادامه یافتن انتشار آلودگی‌های شدید در این قرن منجر به افزایش اجتناب‌ناپذیر و چندین متری سطح آب دریاها خواهد‌شد. اختلالات اجتماعی و پیامد‌های اقتصادی چنین رویدادی می‌تواند فاجعه‌بار و مخرب باشد. متصور شدن جنگ‌هایی که به واسطه مهاجرت‌های اجباری در خواهند گرفت و فروپاشی‌های اقتصادی چندان دشوار نیست، عواقبی که جهان را به مکانی غیرقابل کنترل تبدیل کرده و تاروپود تمدن بشر را تهدید خواهند‌کرد.

محققان نسبت به پذیرش هدف ایمن کاهش دو درجه‌ای دمای هوای جهانی هشدار داده و معتقدند این روند می‌تواند بسیار پرخطر باشد. نتایج این تحقیق جدید قرار است به زودی در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در فرانسه برگزار خواهد شد، مطرح شود.

انتهای پیام/

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار