كشف یکی از قدیمی ترین نسخ قرآن در دانشگاه بیرمنگام انگلستان+تصاویر

کارشناسان دانشگاه بیرمنگام انگلستان صفحاتی از یک قرآن قدیمی را کشف کردند که قدمت آن به قرن اول هجری می رسد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، کارشناسان دانشگاه بیرمنگام انگلستان صفحاتی از یک قرآن قدیمی را کشف کردند که قدمت آن به 1370 سال پیش می رسد.

کارشناسان دانشگاه بیرمنگام بوسیله روش تاریخ گذاری رادیو کربن دریافتند قدمت این قرآن به 1370 سال پیش می رسد؛ چیزی که سبب می شود این قرآن در ردیف قدیمی ترین قرآنهای جهان قرار گیرد. اوراق این قرآن به مدت یک قرن در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام وجود داشت؛ اما کسی متوجه قدمت آن نشده بود. دکتر "محمد عیسی والی،" کارشناس نسخ خطی در کتابخانه انگیس می گوید: این کشف شگف آور سبب خشنودی مسلمانان خواهد شد. این قرآن همراه با گروه دیگری از کتب و اسناد خاورمیانه در دانشگاه بیرمنگام نگه داری می شد.

كشف یکی از قدیمی ترین نسخ قرآن در دانشگاه بیرمنگام انگلستان+تصاویر

پس از آنکه یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه بیرمنگام متوجه این قرآن می شود خواهان تعیین قدمت آن شده که پس از تاریخ گذاری به شیوه رادیو کربن، قدمت آن مشخص می شود. سوزان ورال، مدیر مجموعه های ویژه دانشگاه بیرمنگام در این باره گفت: کارشناسان هرگز تصور نمی کردند این قرآن تا این حد قدمت داشته باشد. وی در ادامه افزود: در اختیار داشتن صفحاتی از قرآنی که ممکن است قدیمی ترین نسخه قرآن در جهان باشد امری بسیار شگفت آور است.
در بررسی هایی که  واحد آزمایش رادیو کربنی دانشگاه اکسفورد انجام داد مشخص شد این قرآن بر روی پوست گوسفند یا بز نوشته شده و از قدیمی ترین متون قرآنی جهان به شمار می رود.

كشف یکی از قدیمی ترین نسخ قرآن در دانشگاه بیرمنگام انگلستان+تصاویر
 
دقت تاریخ گذاری رادیو کربنی به میزان 95 درصد بوده و تاریخ متن نوشته شده بر روی پوست ها به زمانی مابین سالهای 568 تا 645 میلادی می رسد. پرفسور دیوید توماس، استاد متخصص مسیحیت و اسلام دراین باره می گوید: این قرآن ممکن است ما را به سالهای اولیه صدر اسلام بازگرداند؛ چرا که طبق سیره نبوی وحی بر محمد (ص) در سالهای 610 تا 632 نازل شد.

وی در ادامه می افزاید: قدمت تخمین زده شده قرآن کشف شده در دانشگاه بیرمنگام نشان می دهد که احتمال زیادی وجود دارد که کاتب این قرآن در زمان پیامبر (ص) زندگی می کرده است. وی همچنین تصریح کرد: فردی که کاتب اوراق این قرآن است حتما "محمد (ص) را می شناخته و چه بسا وی را دیده و احادیث او را شنیده است.

كشف یکی از قدیمی ترین نسخ قرآن در دانشگاه بیرمنگام انگلستان+تصاویر

پرفسور توماس همچنین اعلام کرد: برخی متون وحی بر برگ های درخت خرما، پوست ها و استخوانهای کتف شتر نوشته می شده است. وی تصریح کرد تاریخ این اوراق را می توان با اطمینان گفت به کمتر از دو دهه پس از وفات پیامبر اسلام می رسد.

وی در ادامه افزود: این صفحات بسیار شبیه قرآنی است که امروز ما می خوانیم و این سبب می شود این نظریه که قرآن تغییرات بسیار جزئی داشته و یا اصلا هیچ تحریفی در آن رخ نداده تقویت شود. متن این قرآن به خط حجازی نگاشته شده است. به دلیل اینکه در روش تاریخ گذاری رادیو کربن یک دوره زمانی مشخص می شود و شماری مخطوطات قدیمی قرآن در کتابخانه های جهان وجود دارد که ممکن است قدمت آن نزدیک به این قرآن باشد؛ یقین اینکه این اوراق از قدیمی ترین متون قرآن بوده غیر ممکن است. اما تاریخ کتابت قرآن بیرمنگام به سال 645 میلادی می رسد که بطور یقین سبب قرار گرفتن این قران در ردیف قدیمی ترین قرآن های جهان می شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمیه علیزاده
۱۶:۴۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
بله اخر سوره مریم وابتدای سوره مبارکه طه .علیک القران لتشقی
Iran (Islamic Republic of)
asal
۱۲:۵۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۳۱ تير ۱۳۹۴
انتهای سوره ی مریم و ابتدای سوره ی طاهاست
سوره طاها سوره ای بود که باعث شد عمر فاروق به اسلام مشرف شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۳۱ تير ۱۳۹۴
فخلع نعلیک داره.سوره طه است
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۳ ۳۱ تير ۱۳۹۴
انتهای سوره ی مریم و ابتدای سوره ی طاهاست
Germany
ناشناس
۱۶:۴۸ ۳۱ تير ۱۳۹۴
سوره بقره هستش!آیة الکرسی
آخرین اخبار