یک کارشناس سیاست خارجی گفت: راهکارهایی که مقام معظم رهبری در مورد توافق هسته‌ای فرموده‌اند، باید نقشه راه دولت یازدهم باشد. باید دید اجرایی شدن کامل توافقات از سوی دو طرف چه نتیجه‌ای خواهد داشت تا بر مبنای آن نقشه راه کشور ترسیم شود.

"حسن هانی‌زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه راهکار‌های اشاره شده از سوی مقام معظم رهبری باید نقشه راه دولت یازدهم باشد، اظهار داشت: راهکارهایی که مقام معظم رهبری در مورد توافق هسته‌ای فرموده‌اند، باید نقشه راه دولت یازدهم باشد. باید دید اجرایی شدن کامل توافقات از سوی دو طرف چه نتیجه‌ای خواهد داشت تا بر مبنای آن نقشه راه کشور ترسیم شود.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده باید با شفافیت کامل مفاد توافقنامه را به همگان نشان دهد تا مورد داوری و ارزیابی کامل قرار بگیرد. از آن جا که ابهامات زیادی در مورد توافقات لوزان و وین وجود دارد، تیم مذاکره کننده باید شفاف‌سازی کند تا مردم راحت‌تر بتوانند در مورد عملکرد تیم مذاکره کننده نظر بدهند.

یک کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: مخالفان داخلی توافق، دل‌نگرانی‌هایی دارند و دلیل این امر هم قابل اعتماد نبودن آمریکاست. این نگرانی کاملاً مشروع است زیرا زمان ثابت کرده است که هیچ گاه نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.

هانی‌زاده ادامه داد: مردم عزیز کشورمان باید صبور باشند و انتظار نداشته باشند که مشکلات به زودی حل شود، زمان زیادی لازم است تا همه چیز به روال عادی خود بازگردد. هم‌اکنون در مرحله آزمون و به دست آوردن تجربه جدید هستیم و باید حسن نیت کشورهای غربی ثابت شود تا بتوان در مورد ارتباط میان 1+5 و ایران در آینده سخن گفت.

وی در پاسخ به این سوال که فرمایشات مقام معظم رهبری تا چه میزان می‌تواند راهگشای موضع‌گیری‌های حامیان توافق و منتقدان آن باشد، گفت: تیم مذاکره کننده طبق گفته رهبری باید با قدرت تمام با 1+5 مقابله کند و هیچ گاه نباید خطوط قرمز نظام را فراموش کند. مردم و حتی مخالفان توافقات نباید نظرات خود را به صورت علنی اعلام کنند تا در روحیه تیم مذاکره کننده تأثیر منفی داشته باشد، زیرا پشت تیم مذاکره کننده به رهبری و مردم گرم است.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: در حقیقت انتقاد سازنده می‌تواند کمک بیشتری به تیم مذاکره کننده کرده و نظرات مختلف نباید در بین مردم شکاف ایجاد کند. مجلس شورای اسلامی با کمک کمیته‌های نظارت و ارزیابی، توافقات را به صورت بسیار دقیق بررسی وقضاوت کرده و نظر نهایی را اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، رهبری ، توافقنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار