رئیس HEC شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: طرح اندازه‌گیری و صحه‌گذاری موتورخانه‌ها بر اساس یک پروتکل معتبر مورد قبول طرفین تهیه شده و به عنوان اسناد قراردادی مورد توافق دو طرف قرار می‌گیرد.

طرح اندازه‌گیری و صحه‌گذاری افزایش کارایی موتورخانه‌ها بر اساس پروتکل بین‌المللیبه گزارش خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فراز سجده‌ای رئیس HEC شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در جمع خبرنگاران در خصوص اندازه‌گیری و صحه‌گذاری در طرح ارتقای کارایی 600 هزار موتورخانه اظهار داشت: در طرح‌های بیع‌متقابل که در سال گذشته در چهارچوب بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه 93 ارائه شد و امسال این مکانیزم تحت عنوان بند 12 قانون رفع موانع تولید به صورت دائمی پرداخت مجری و سرمایه‌گذار طرح‌های بهینه‌سازی نتیجه‌محور و از محل صرفه‌جویی حاصله انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: صرفه‌جویی واقعی با اجرای این طرح محقق شده و به صورت عادلانه و صحیح محاسبه شده و به سرمایه‌گذار پرداخت شود این موضوعی است که موجب نگرانی و ملاحظه بسیاری از افراد بوده است.

سجده‌ای گفت: برای آنکه در اجرای این کار مشکلات دعوای بین طرفین پیش نیاید با به حداقل برسد از ابتدای کار طرحی به عنوان طرح اندازه‌گیری و صحه‌گذاری بر اساس یک پروتکل معتبر مورد قبول طرفین تهیه شده و به عنوان اسناد قراردادی مورد توافق دو طرف قرار می‌گیرد.

رئیس اندازه‌گیری و گلخانه‌ای (V&M) شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار داشت: در این طرح روش محاسبه صرفه‌جویی، ریسک‌های قرارداد و نحوه مدیریت آنها، قیمت حامل‌های انرژی، روش و فرمت گزارش‌دهی و مسئولیت‌ها، نحوه حل اختلاف‌های احتمالی، نحوه صحه‌گذاری‌ها تعریف شده و مورد توافق قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در تهیه اندازه‌گیری و صحه‌گذاری افزایش کارایی موتورخانه‌ها از پروتکل معتبر بین‌المللی IPMVP استفاده شده است و بر اساس شرایط طرح حاضر بر روی آن طراحی انجام شده است. تهیه طرح (V&M)،‌ افزایش کارایی موتورخانه‌ها از برخی از نظرات منحصر به فرد است که اولین طرح اندازه‌گیری و صحه‌گذاری بر اساس این پروتکل بین‌المللی در ایران تهیه شده و به جرات می‌توان گفت اولین طرح (V&M) است که تعداد مایملک (600 هزار موتورخانه‌) را شامل می‌شود.

سجده‌ای اضافه کرد: در محاسبات صرفه‌جویی طرح مذکور شرایط مصرف گاز و برق معین هر ساختمان با توجه به تاریخچه آن در شرکت ملی گاز و شرکت توانیر مورد بررسی قرار گرفته و بر این اساس برای آن یک خط مبنا تعریف می‌شود و در دوره پس از اجرای بهینه‌سازی با اجرای تصحیحات آب و هوایی مصرف گاز همان ساختمان به دست آمده و صرفه‌جویی برای آن محاسبه می‌شود.

وی تصریح کرد: صحه‌گذاری‌های مرتبط با این طرح بسته به اندازه ساختمان توسط افراد حقیقی و حقوقی انجام می‌شود که شامل صحه‌گذاری خط مبنا، صحه‌گذاری عملیاتی، ادواری و موردی است و شرایط لازم برای استفاده از تخصص این افراد این است که آموزش‌های ICMVP (متخصص اندازه گیری و صحه‌گذاری) را با موفقیت پشت سر گذرانده باشند.

سجده‌ای تأکید کرد: برای اجرای این طرح حدود 2 هزار کارشناس (V&M) در سراسر ایران نیاز است و این کار بازار خوبی برای متخصصین و مهندسین انرژی در کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: آموزش‌های مرتبط به ICMVP از هفته آینده برای نخستین بار در کشور شروع می‌شود و هدف اولیه تربیت متخصص برای فعالیت در طرح ارتقای موتورخانه‌ها است این آموزش مختص طرح موتورخانه‌ها نیست و آموزشی است که افراد تربیت شده بر اساس آن خواهند توانست در سایر طرح‌های صرفه‌جویی انرژی و طرح‌هایی که در آینده در چهارچوب ماده 12 قانون رفع موانع تولید ارائه خواهد شد.

وی در پایان از برگزاری همایش استماع همگانی مرتبط به ارتقای طرح موتورخانه‌ها که در 5 مرداد خبر داد و گفت: در این همایش کلیات طرح و روش محاسبه صرفه‌جویی و بازپرداخت به سوالات ذینفعان پاسخ داده می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار