مدیر طرح افزایش کارآیی بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه 600 هزار موتورخانه در بخش‌های اداری، تجاری و مسکونی مورد بهینه‌سازی قرار خواهند گرفت، گفت: برای اجرای آن حدود 2 میلیارد لار سرمایه‌گذاری اختصاص یافته است.

صرفه‌جویی 5.2 میلیارد دلاری با اجرای طرح افزایش کارایی و بهینه‌سازی موتورخانه‌هابه گزارش خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد میرزایی مدیر طرح افزایش کارآیی بهینه‌سازی مصرف سوخت در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد اظهار داشت: بر اساس بند"ق" بودجه 93 شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اقدام به طرح کارآیی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف کرده است.

وی تصریح کرد: این طرح بعد از بررسی در کمیسیون انرژی مجلس در شورای اقتصاد مورد تأیید قرار گرفت.

میرزایی افزود: طرح‌های بند "ق" بر اساس بازدهی انرژی و صرفه‌جویی در این بخش انجام می‌شود که سرمایه‌گذاران با استفاده از سرمایه خود در این طرح مشارکت خواهند کرد.

مدیر طرح افزایش کارآیی بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید کرد: مطالعه ممیزی انرژی و طراحی بیزنس پلن، تجهیزات و قطعات مورد نیاز بر عهده سرمایه‌گذار است که پول خود را از طریق صرفه‌جویی انرژی دریافت خواهد کرد.

وی از بهینه‌سازی 600 هزار موتورخانه در بخش‌های اداری و تجاری و 500 هزار در بخش مسکونی خبر داد و گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته این طرح در جهت کاهش مصرف انرژی در موتورخانه‌ها اجرایی شد.

میرزایی حجم سرمایه‌گذاری برای این طرح را 2 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح 10 ساله خواهد بود و میزان صرفه‌جویی کل این طرح 5.2 میلیارد دلار است و مدت بازپرداخت آن برای واحدهای مسکونی 33 ماه و برای واحدهای تجاری 22 ماه خواهد بود.

وی تأکید کرد: اجرای این طرح 10 ساله است که محل تأمین اعتبار از محل گاز صرفه‌جویی شده توسط شرکت ملی نفت پرداخت خواهد شد.

میرزایی افزود: شرکت‌هایی می‌توانند در این طرح مشارکت نمایند که در رشته تأسیسات و خدمات از طرف وزارت کشور مورد تأیید باشند.

مدیر طرح افزایش کارآیی بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: برای مختصات فنی این طرح 42 راهکار بهینه‌سازی پیش‌بینی شده است که مشخصات و دستورالعمل آن برای اجرا تهیه شده است.

وی از اجرای 10هزار موتورخانه توسط وزارت دفاع و نیروی مسلح خبر داد و گفت: این دو ارگان اعلام آمادگی کردند که بهینه‌سازی موتورخانه‌ها را انجام دهند و به همین منظور زیرساخت‌‌های آن فراهم شده است.

میرزایی تصریح کرد: این طرح برای اولین بار در کشور با 6 قرارداد و توافقنامه بین شرکت‌های سرمایه‌گذار، گاز استان‌ها، صاحبان املاک، مدیریت طرح بهینه‌سازی مصرف و اشخاص حقیقی و حقوقی اجرایی خواهد شد.

وی گفت: زیرساخت دوم نیز به عنوان طرح اندازه‌گیری و صحه‌گذاری و نحوه محاسبات برای صرفه‌جویی در مصرف گاز که به صورت پروتکل بین‌المللی تهیه شده است که در دستور کار قرار گرفت.

میرزایی گفت: فاز نخست اجرای این طرح در ساختمان‌های بزرگ و دولتی که کنتور عمده دارند عملیاتی خواهد شد، الزاما شورای اقتصاد دستور داده که برای آنها کنتور هوشمند گاز نصب شود اما متأسفانه به دلیل تجاری نشدن آن نصب این کنتورها امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار