یک کارشناس مسائل خاورمیانه از دلایل دیگر بی‌انگیزگی در ارتش عربستان را عدم کارایی گارد ملی این کشور برشمرد و گفت: بخش عمده گارد ملی عربستان سعودی یمنی‌الاصل هستند و اراده جدی برای مقابله با نیروهای هموطن خود را ندارند.

" سیدهادی سیدافقهی" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به انفجار تروریستی در شهر کردنشین کوبانی ترکیه گفت: اگر بخواهیم انفجارات تروریستی اخیر در ترکیه را به دولت کنونی نسبت دهیم با توجه به ادعای داعش، باید دید که این انفجار چه پیامدهایی را برای دولت داود اغلو دارد.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که این عملیات تروریستی در کجا رخ داده است. این انفجار تروریستی در یکی از شهرهای مرزنشین و حساس ترکیه به نام سروج اتفاق افتاد که این عملیات انتحاری در بین شاخه جوانان حزب دموکراتیک صورت گرفت.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه موقعیت کنونی شاخه جوانان حزب دموکراتیک در بین افکار عمومی ترکیه را خوب دانست و بیان داشت: این حزب در پارلمان ترکیه آرای خوبی را کسب کرده با توجه به این آرا برای اولین بار است که کردهای ترکیه از طریق این حزب وارد پارلمان می‌شوند.

وی در ادامه سیاست‌های داود اغلو را جهت مخالف سیاست‌های اردوغان برشمرد و تأکید کرد: با توجه به دخالت‌های کشور ترکیه در امور سوریه و عراق و دیگر کشورها، اردوغان خواستار انتقال اختیارات از ریاست جمهوری به نخست وزیر بود که در این موضع‌گیری نتوانست به خواسته‌های خود دست پیدا کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اردوغان را چون شیری در قفس تشریح کرد و گفت: اردوغان دارای قدرت است اما از لحاظ قانونی اقدامات جدی نمی‌تواند انجام دهد و اگر بگوییم دولت اردوغان خواستار گرفتن زهر چشم از حزب دموکرات ترکیه بوده کاملا اشتباه است.

سید افقهی اقدام اخیر تروریستی در ترکیه و نسبت دادن این انفجار انتحاری را به ضرر دولت ترکیه دانست و افزود: چرا که اردوغان و داود اغلو مسئول تأمین امنیت کشور ترکیه بوده و هر ناامنی که ایجاد شود قطعا موقعیت کنونی نخست وزیر و ریاست جمهوری در ترکیه را به چالش می‌کشاند.

وی در ادامه تجزیه و تحلیل انفجار تروریستی یکی از شهرهای ترکیه بیان کرد: با توجه به رابطه نزدیک داعش با ترکیه برخی از کارشناسان اظهار دارند که این عملیات انتحاری یک حرکت انشعابی بوده و داعش چنین دستوری را صادر نکرده است. اما برخی دیگر مقصر اصلی این اقدام را داعش می‌دانند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: برخی از کارشناسان معتقدند که داعش از تغییر سیاست ترکیه در خصوص حکومت سوریه هراسان بوده و این اقدام تروریستی را مدیریت کرد تا زهر چشمی از دولت ترکیه گرفته باشد.
 
سید افقهی با تأکید بر اینکه عملیات صورت گرفته در خاک ترکیه بسیار نزدیک به شیوه گروه تروریستی داعش است تصریح کرد: تصور می‌کنم تحلیل‌ها بیشتر به سوی داعش بوده و این عملیات را صورت داده تا دولت ترکیه را در تنگنای سیاسی و امنیتی قرار بدهد تا به اهداف خود دست پیدا کند.
 
وی در ادامه تأکید کرد: ایران همواره عملیات‌های تروریستی را محکوم کرده حتی اگر این عملیات در کشورهای غیرهمسو اتفاق بیافتد و باید توجه کرد که هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند توانایی مهار و خنثی عملیات تروریستی را دارد. حتی کشور آمریکا که مدعی قوی‌ترین سیستم امنیتی است، شاهد انفجار تروریستی برج دوقلوی تجارت جهانی در محله منهتن نیویورک بودیم.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به احتمال عملیات‌های تروریستی دیگر در خاک ترکیه گفت: می‌توان از طریق مشارکت عمومی و از طریق ایجاد شبکه امنیتی اطلاعاتی قوی و یا از راه نفوذ به گروه‌های تروریستی تا حد زیادی ابتکار عمل مهار و خنثی‌سازی عملیات‌های انتحاری را بدست بیاورد.
 
سید افقهی در خاطر نشان کرد: اگر داعش خواستار ایجاد ناامنی در خاک ترکیه باشد، مهار عملیات انتحاری بستگی به نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و ارتش این کشور دارد و چقدر این سازمان‌ها می‌توانند به اطلاعات دریافتی از سوی مردم اعتماد کنند. باید توجه کرد که سیاست‌های ترکیه در قبال عراق و سوریه قطعا به ضرر امنیت کشور ترکیه خواهد بود.
 
 عربستان در خاک یمن محکوم به شکست است

افقهی با اشاره به تحولات یمن در خصوص ایستادگی و سلحشوری ملت یمن و انصارالله در مقابل تهاجم‌های سعودی گفت: در چند روز اخیر شاهد شکست‌های پی‌درپی ارتش عربستان سعودی هستیم.

وی در ادامه دلیل این شکست را نرسیدن به اهداف از پیش تعیین شده عنوان کرد و گفت: از اهداف عربستان می‌توان به بازگشت "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی یمن، خلع سلاح انصارالله و همچنین عقب‌نشینی انصارالله از صنعا، تخلیه پادگان‌ها و وزارتخانه‌ها اشاره کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: عربستان سعودی در حمله به خاک یمن بیش از حد به نیروی هوایی خود متکی بود که این اقدام باعث تضعیف نیروهای زمینی شده و در نتیجه به اهداف خود در یمن دست پیدا نکرده‌اند.

سیدافقهی نتیجه پایانی هر جنگ را در نبرد زمینی دانست و تصریح کرد: عربستان سعودی در تجاوز به یمن فاقد هرگونه ارتش نیروی زمینی جدی است و در همین راستا نیروهای سعودی توانایی پوشش گسترده‌ای از خاک یمن را دارا نبوده و قطعاً محکوم به شکست در جنگ زمینی است.

وی افزود: عربستان سعودی برای حمله به یمن بیش از حد متکی به کمک برخی از کشورها از جمله ترکیه، مصر، پاکستان، سودان و برخی از کشورهای آفریقای سیاه بود که هر کدام از این کشورها با دلایلی نقش از پیش تعیین شده خود را به خوبی ایفا نکرده و ارتش عربستان امید خود را از دست داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه از دلایل دیگر بی‌انگیزگی در ارتش عربستان را عدم کارایی گارد ملی این کشور برشمرد و گفت: بخش عمده گارد ملی عربستان سعودی یمنی‌الاصل هستند و اراده جدی برای مقابله با نیروهای هموطن خود را ندارند.

سیدافقهی با اشاره به مجاهدت‌های مردم یمن و انصارالله یمن عنوان داشت: قدمت 7 هزار ساله یمن پشتوانه عظیمی برای ایستادگی و سلحشوری مردم یمن محسوب می‌شود، چرا که مردم یمن راه‌های مقابله با عربستان سعودی را به خوبی فراگرفته و امید به آینده آن‌ها را نیرومندتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های 2004 تا 2009 میلادی شاهد تهاجم عربستان سعودی به استان سعده بودیم اما این بار با گذشته تفاوت زیادی دارد از جمله این که مردم و ارتش یمن و انصارالله دست در دست هم داده و خواستار پایان دادن به تجاوز عربستان هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر این که نیروهای هوایی عربستان سعودی هرچه بر تجاوز و وحشی‌گری خود بیفزاید، ملت یمن مصمم‌تر می‌شود، اظهار داشت: عربستان سعودی با هدف قرار دادن بیمارستان‌ها، مساجد، زیرساخت‌ها و دیگر اماکن مهم خواستار تضعیف روحیه مردم یمن هستند.

سید افقهی پیروز این جنگ را انصارالله و مردم یمن دانست و گفت: در جنگ عربستان و یمن شاهد نبرد معکوس هستیم. نیروهای مردمی یمن توانسته‌اند شهرهای مهم مرزی عربستان در استان‌های اسیر، جیران، نجوه و حتی برخی موشک‌های ارتش یمن در اطراف ریاض بمب باران کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از روزنامه‌های اسرائیل اظهار داشته‌اند که فرمانده نیروی هوایی عربستان و 25 تن از مستشاران این رژیم در منطقه مرزی عربستان و یمن را مورد هدف ارتش و نیروی مردمی یمن قرار گرفته و کشته شده‌اند.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار