قوم کرد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اقوام آریایی و با بهره بردن از فرهنگ غنی ایرانی دارای اصیلترین موسیقی و ملودیهای جاودان و بزرگ است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج؛ قوم کرد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اقوام آریایی و با بهره بردن از فرهنگ غنی ایرانی دارای اصیلترین موسیقی و ملودیهای جاودان و بزرگ است.

بسیاری از صاحب نظران معتقدند: موسیقی کردی یکی از اصیل‌ترین موسیقیهای ایرانی است که با گذشت قرنها ویژگیهای خود را در فولکلور عامه کرد زبانهای ایرانی حفظ کرده است.

در این میان استان کردستان با برخورداری از نوازندگاه چیره دست، دارای دومین ارکستر فیلارمونیک کشور است که رهبری آن را جوان خوش آتیه سنندجی آقای مهدی احمدی بر عهده دارد و این هفته مهمان سین جیم باشگاه خبرنگاران است.

سین : با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید خودتان را معرفی بفرماید:

جیم:من مهدی احمدی هستم متولد 1362 در سنندج هستم. من در یک خانواده 7 نفره به دنیا امدم چهار برادر دارم وخودم آخرین فرزند خانواده هستم.

سین: از تحصیلاتتان برایمان بگوید؟

جیم:من مدرک کارشناس ارشد آهنگ سازی از دانشگاه تهران را دارم و در حال حاضر هم مسئول واحد موسیقی و رهبر و بنیانگزار گروه کر حوزه هنری استان کردستان هستم.

سین: چی شد که وارد دنیای هنر و موسیقی شدید؟

جیم:با توجه به اینکه ساز دف در خانواده ما جایگاه دینی و عرفانی داشت و چون این ساز در خانواده ما نواخته می شد همین امر باعث شد که در دهه 70 و در اوایل کودکی به موسیقی علاقه مند شوم.

سین: مشوق اصلیتان در این حرفه چه کسی بود؟

جیم:خانواده ام مخصوصا مادرم چون خود ایشان نوازنده ساز دف هستند.

سین: بفرماید که با چه نوع موسیقی بیشتر آشنا هستید؟

جیم: با سازهای مختلفی آشنا هستم ساز اصلی من در موسیقی ایرانی سه تار و در موسیقی کلاسیک فلوت، پیانو  وسل است. جدا از این با سازهای کوبه ای مثل تنبک و دف آشنایی دارم.

سین: آیا روزی فکر می کردید وارد دنیای موسیقی شوید؟

جیم: انگیزه خاصی وجود نداشت فقط میتوانم بگویم که وارد شدن به دنیای هنر از تقدیرات من بود چون من از بچگی علاقه خاصی به ورزش داشتم و فکر می کردم ورزشکار موفقی خواهم شد اما تقدیر اینچنین رقم خورد و من وارد دنیای موسیقی شدم.

سین: به نطر شما آیا هنر ذاتی است یا اکتسابی؟

جیم: به نظر من بخش عمده هنر ذاتی است. چرا که در دانشگاه نمیشود تمام هنر را آموخت و خیلی از هنرمندان بزرگ با اتکا به خودشان و تمرینات و انکشاف درونی در هنر پیش رفتند هر چند امروزه آکادمی تا حدودی تاثیر گذار است.اما نباید فراموش کرد روند هنر در دنیای معاصر متفاوت است.

سین: از استادان موسیقیتان برایمان بگویید؟

استاد دکتر حمید رضا اردلان و آقای شریف لطفی، استاد کامکار ودیگر استادان عزیزم که در واقع از استادان بزرگ من در این عرصه هستند لازم است یاد و سپاسگزاری کنم.

ورزشکاری که تقدیر او را بزرگترین رهبر ارکستر ایران کرد

سین :آقای احمدی مجرد یا متاهل هستید؟

جیم: بنده متاهل هستم.

سین: آیا همسرتان نیز به موسیقی و هنر شما علاقه مند هستند؟

جیم: بله البته با توجه به اینکه ایشان خود نیز هنرمند هستند به کار در دنیای هنر علاقه خاصی دارند.

سین: از چه سالی شروع به آهنگ سازی کردید؟

جیم:سال 78 اولین قطعات موسیقی را نوشتم .البته قبل از آن نیز برای خود آهنگ سازی میکردم که بیشتر مشق آهنگ سازی بود . ولی از سال 81 قطعاتی راکه من آهنگ سازی کردم در گروه کر تهران اجرا شد که در واقع رسمیتی برای شروع کار آهنگ سازی من بود.

سین: چند اثر را تا به حال آهنگ سازی کرده اید و مهمترین و زیباترین اثری که شما آهنگ سازی کرد اید چه اثری است؟

جیم: بیشتر از 70 اثر را آهنگ سازی کرده ام و سامفونی اورامان که حوزه هنری استان کردستان آن را به صورت آلبوم منتشر کرده است در واقع محصول سالها تلاش من در زمینه آهنگ سازی است.

سین: آیا تا به حال اجرای خارج از کشور هم داشته اید؟

جیم: بله، اما شرکت در فستیوال روز جهانی موسیقی در کشور کویت همراه با ارکستر فرهنگی شهر تهران یکی از بیادمانده ترین اجراهای من بوده است.

سین: توصیف شما از هنر موسیقی چگونه توصیفی میتواند باشد؟

جیم: موسیقی یک میراث جهانی است.بگذارید مثالی برایتان بزنم .دارو چه در ایران باشد چه در غرب چه در شرق برای همه یک دستاورد جهانی است و همه میتوانند در صورت نیاز از آن استفاده کنند موسیقی هم برای همه یک میراث جهانی است پس همانطور که یک غربی میتواند از موسیقی ما لذت ببرد ما نیز میتوانیم از موسیقی آنها لذت ببریم . در کل  میتوان گفت ، هنر مرزها را شکسته و وارد قلبها شده است.

گزارش از گل آرا ظاهری

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.