با تصویب طرح تربیت کمک پرستار از سوی وزارت بهداشت برخی پرستاران به نشانه‌ی گلایه از جایگزینی این نیروها به جای نیروی پرستاری، از وظایفی که این کمک پرستارها در آینده باید انجام دهند خودداری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با یک بازدید میدانی که داشتیم متوجه شدیم برخی از همراهان بیماران در بعضی بیمارستان‌ها از کم کاری پرستاران در مراقبت از بیمارهایشان گلایه داشتند. 

تصویب طرحی که به کمک پرستاران می‌آید

شورای عالی سازمان نظام پرستاری بعد از مدت‌ها با تربیت 51 هزار نیروی بهیار موافقت کرد.

یعقوب جعفری رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیان کرد: طبق مصوبات جلسه‌ی شورای عالی نظام پرستاری با طرح تربیت کمک پرستار یکساله موافقت شد. 

وی افزود: مصوبات این طرح شامل موافقت با تربیت کمک پرستار یکساله به تعداد 51 هزار نفر و همچنین تربیت بیماریار سه تا شش ماهه است. 

پرستارانی که در برخی بیمارستانها دل به کار نمی‌دهند 

نگرانی و نارضایتی برخی پرستاران نسبت به این طرح باعث شده پرستاران به اجبار همراهان بیمار را برای مراقبت از بیمارشان در بیمارستان نگه دارند و به نشانه‌ی نارضایتی خیلی دل به کار نمی‌دهند. 

حیدر علی عابدی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه پرستاری این است که به دلیل کمبود نیروی پرستاری برخی از پرستاران همراهان بیمار را به اجبار در بیمارستان نگه می‌دارند تا از بیمارشان مراقبت کنند که این کار مشکلاتی را برای سیستم درمانی و خانواده‌های بیماران ایجاد می‌کند. 

وی ادامه داد: کمک بهیار نقش همراه بیمار را در بیمارستان‌ها را ایجاد می‌کند که در حال حاضر خانواده‌ی بیمار این نقش را بر عهده دارد، بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا همراهان بیماران نگرانی از مراقبت بیمارشان در بیمارستان‌ها نداشته باشند. 

مسئولان چه می‌گویند؟

عباس عباس‌زاده نائب رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری در خصوص مشکل بوجود آمده در بیمارستا‌ن‌ها اظهار داشت: همکاران پرستارها ابراز می کنند به دلیل کمبود نیروی انسانی این قبیل مراقبت‌ها را انجام نمی‌دهند ولی این دلیل که می‌آورند مشکل را توجیه نمی‌کنند. 

وی افزود: برای رفع این مشکل باید به نقش نیروی کمک پرستاری توجه کنیم که آن را در قالب 33 خدمت تعیین کردیم اما نارضایتی همکاران با نسبت به این طرح مربوط به یک سابقه قدیمی است که از حضور نیروهای کمکی داشتند که در برخی از مراکز به طور غیر قانونی این نیروهای کمکی جانشین پرستاران شدند و این نگرانی بوجود آمده که در آینده نیز این اتفاق برای پرستاران رخ دهد.
 
عباس زاده گفت: اگر ما از ابتدا در آموزش و تعیین شرح وظایف و ارتباطات بین حرفه‌ای روابط را به خوبی تعریف کنیم این نگرانی همکاران بر طرف می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: قطعا این نیروهایی که به عنوان کمک پرستار تربیت می‌شوند، بر اساس برنامه‌ی آموزشی که تنظیم شده و بر اساس رویکردهای مدیریتی به هیچ وجه جایگزین نیروهای پرستار نخواهند شد. همانطور که مسئولان مربوطه گفتند، قرار نیست کمک پرستارها جای پرستاران را بگیرند، ضمن اینکه هنوز کمک پرستاران وارد بیمارستان‌ها نشده‌اند و تا آن زمان وظایف آنها به عهده‌ی پرستاران است. 

گزارش از مهناز متقی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ابراهيم
۱۳:۴۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
اتفاقا اين طرح بسيار عاليه هر چه زودتر نيروها وارد بازار كار ميشن من خودم پرستار هستم دو سال از عمرم را فقط ريشه هاي انقلاب و انديشه و زبان عمومي وفارسي عمومي و.... خوندم كه هيچ اثري در كار پرستاري من نداشته وندارن ويك كلمه هم الان بلد نيستم اين كار خداپسندانه باعث ميشه الكي وقت مردم تلف نشه
Iran (Islamic Republic of)
123
۰۷:۵۷ ۳۱ تير ۱۳۹۴
بیشترین کارکرد را از پرستار میخواهند ودر عوض کمترین پرداخت را به پرستاران دارند.حقوق پرستار حتی از کمکی هم کمتر شده
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۷:۳۲ ۳۱ تير ۱۳۹۴
به نظر من پرستارها اصلا کار خاصی انجام نمی دهند وخیلی هم بد اخلاق تشریف دارن همه ی کارهارو همراه بیمار انجام میده .من نمی دونم چرا توقع دارن حقوقشون زیاد شه .حتی جواب دادن به سولات همراه بیمار براشون سخته...چه برسه به انجام وظایفشون.. من بیمارستان بودم به عنوان همراه بیمار، اینکه سرشون شلوغه کاملا دروغه..حداقل در بخشی که من بودن ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۳۱ تير ۱۳۹۴
جواد درست میگه اعتراض فقط به بی عدالتی است در ضمن هیچ پرستاری حق بیمارش رو ضایع نمیکنه
-
حقیقت
۰۵:۱۵ ۳۱ تير ۱۳۹۴
سلام
کم کاری عایا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه داریم؟؟؟؟؟؟؟
نارضایتی ما پرستارها از طرح بی فکرانه پرداخت مبتنی بر عملکرد است که بی عدالتی در آن فریاد میزند . در این طرح برای هر رده شغلی یک ضریب خاص در نظر گرفته شده است . وقتی خوب این طرح را بررسی میکنیم می فهمیم که افرادیکه شغل راحت تر دارند پول بیشتری میگیرند .
به عنوان مثال افرادیکه در امور اداری کار میکنند ضریبشان 10 و پرستاران زحمتکش ضریبشان 4 میباشد . جالبتر اینست که نیروهای خدمات هم مثل پرستاران ضریبشان 4 است و هیچ فرقی بین پرستار با مدرک کارشناسی و نیروی خدمات با مدرک دیپلم و پایین تر وجود ندارد .
حالا اگر شما هخم به جای ما باشید ایا دل به کار می بندید ؟؟/
Iran (Islamic Republic of)
پرستار
۰۳:۰۷ ۳۱ تير ۱۳۹۴
بسمه تعالی
پرستارا هیچ موقع و در هیچ شرایطی کم کاری نمیکنن چون تمام بیماران رو به دید خواهر،برادر و پدر مادر خود میبینن و وجدان کاری و ترس از خدا باعث شده که دلسوزانه به انسانها خدمت کنن.پرستاران همه کاره و هیچ کاره بیمارستانن حجم کاری بسیار زیاد از یک طرف انتظار خدمات لوکس همراهان که باعث درگیری و مشکلات میشن از یه طرف توقع زیاد مدیریت پرستاری از یک طرف، خود بزرگ بینی پزشکان از طرف دیگر همگی مشکلات پرستاران هستن مثل اینکه پرستار یه بچه یتیمی هست که واسه همه بدهکاره و باید واسه همه جواب پس بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
حق دارین من پرستار نیستم ولی برخورد بد همراهان مریض وحجم بالای کار شون رو دیدم ومیخواستم بگم همه مردم اینجوری نیستن و هستن کسایی که قدر زحمات شما عزیزان رو بدونن و بی چشم ورو نباشن
موفق باشین
United States of America
سجاد
۰۰:۰۴ ۳۱ تير ۱۳۹۴
با سلام. واقعا خیلی نامردیه که دارین اینجوری در مورد پرستارا حرف میزنین و قضاوت میکنین . شما چه میدونین شب کاری یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۲:۰۹ ۳۰ تير ۱۳۹۴
سلام .چرا دروغ مینویسی اعتراض ما پرستارها فقط به دلیل بی عدالتی در پرداخت مبتنی بر عملکرد است که سریعا باید متوقف بشه الان سه ماه است کارانه که پیش کششون .اضافه کارمونم نمیدن انصاف هم خوب چیزیه لطفا حقیقت رو بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
ووو
۲۰:۲۵ ۳۰ تير ۱۳۹۴
حقوق قبوله کم!!!!!!!!!!!!1
وجدان کجاست؟؟؟؟؟؟/کم کاری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States of America
همت
۲۰:۱۰ ۳۰ تير ۱۳۹۴
با سلام
اکنون که هر شغلی در دنبا به یوی تخصصی شدن میرود وزارت با این کار میخواهد شغل پرستاری را به قهقرا بکشد.تکلیف بیمارانی که خدمات از پرستار با تجربه و بادانش کافی از پرستاری میخواهند چه میشود؟ اعتراض پرستارها به عدم عدالت در پرداختهاست به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری و اجرای طرح مظحک ونابخردانه و تبعیض آمیز پرداخت مبتنی بر عملکرد است که حق و حقوق پرستاران را کاملا نادیده گرفته و اختلاف پرداختی بین پرستاران مختلف در بخشهای مختلف یک بیمارستان را سبب شده است.این اعتراضها در مرحله بعد به خاطر کمبود نیروست .که دانشکده های پرستاری با افزایش پذیرش طی چند سال آینده میتوانند آنرا جبران کنند نه اینکه بهیار یکساله پرورش دهند.وای به حال سلامت کشور در چند سال آینده