فیلترینگ هوشمند که به بهانه فیلتر صفحه های غیراخلاقی شبکه های اجتماعی مدتی است در کشور آغاز شده اکنون فاز سوم را طی می کند...

آخرین وضعیت فیلترینگ هوشمند شبکه های اجتماعیبه گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ،با افزایش شبکه های اجتماعی وهمچنین استقبال مردم از این شبکه ها علاوه بردسترسی راحتربه اطلاعات مورد نیاز کاربران ،اطلاعت نامناسب و غیراخلاقی هم در این میان منتشر می شود که طبیعتا مناسب هرسن وسالی نیست این موضوع مورد توجه مسئولان جامعه بوده است وهمواره تلاش داشتند به نوعی از فساد کاسته شود اما فیلتر کردن سایت گویا مانع کسب اطلاعات برخی افراد متخصص می شد چراکه افراد بسته به نوع رشته تحصیلی خود به مطالب نیاز دارند. به همین منظور وزارت ارتباطات طرحی به نام فیلترینگ هوشمند برای جلوگیری از دسترسی افراد مختلف به اطلاعات غیر اخلاقی وبا محتواهای مجرمانه در نظر گرفت.

فیلترینگ هوشمند که طبق تعریف وزارت ارتباطات، نوعی از فیلترینگ است که بخشی از یک سایت مجرمانه را از دسترس خارج می‌کند  در دولت یازدهم در سه فاز تعریف ودنبال شد. بنا به گفته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اینکه تنها 15درصد از شبکه‌های اجتماعی محتواهای مجرمانه و غیر اخلاقی دارد، مسدود سازی و فیلترینگ کل سایت‌ که بیشتر آن محتوای مفید داشت، مناسب نبود.

وی افزود:این طرح  در فاز اول یک ماه، فاز دوم سه ماه و فاز سوم شش ماه طول خواهد کشید.
فاز اول این طرح پیش از این بر روی شبکه اینستاگرام عملیاتی شد و با اجرای آن بدون آنکه امکان دسترسی به کل این شبکه محدود شود شرایطی ایجاد شد که دسترسی به عکس ها و فیلم های نامناسب و دور از شئونات محدود شده و بخش های نامناسب این شبکه فیلتر شود وواعظی در مراسمی که در اوسط اسفندماه سال 93 برگزارشد از آغاز فاز دوم فیلترینگ هوشمند خبرداد وگفت:در این فاز بحث شبکه‌های ارتباطی موبایل را مدنظر نداشته و به موضوعات مختلفی خواهیم پرداخت.

حال با توجه به گذشت سه ماه از آغاز فاز دوم این طرح،این چنین به نظر می رسد که فاز سوم ونهایی فیلترینگ هوشمند آغاز شده است و با برنامه ریزی های صورت گرفته تا آذر ماه سال جاری به اتمام می رسد تا بدین صورت مطالب مورد نیاز هرفردی به راحتی در اختیارشان قرار گیرد وبه طور کل شرایط جدید برای پالایش محتوایی کشور فراهم شود ودراین صورت شاید بتوان گفت فیلتر شبکه اجتماعی که هر از چند گاهی در برخی رسانه ها منتشر می شود حقیقت دارد چراکه این شبکه ها هوشمندانه فیلتر می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار