چنار کهنسال چشمه اکبری با قدمت حدود 350 تا 400 سال پس از بررسی در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی 19 اردیبهشت 94 با شماره 256 در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی گفت: در دامنه کوه و در شیب تند دره ای کم عرض با قله های بر افراشته، درخت چنار کهنسالی با موقعیت مشرف بر مناطق پایین دست مشاهده می شود، تنه اصلی درخت در نزدیک زمین قطر بیشتری دارد و به سمت بالا از قطر آن کاسته می شود.

رضایی ملکوتی افزود: چنانچه برنامه های حفاظتی و حمایتی برای این درخت پیر انجام نگیرد، حیات آن مورد تهدید خواهد بود.

وی اظهار کرد: این درخت برای مردم منطقه خضری- دشت بیاض و دیگر مناطق از اهمیت خاصی برخوردار است، در بسیاری از ایام ویژه، مردم به این دره زیبا آمده از چشمه آب مشهور به چشمه اکبری و نیز سایه سار سرد این درخت بهره می گیرند، گاهی در داخل تنه خالی این درخت فرش و سفره می اندازند و از موقعیت جالب و زیبای آن استفاده می برند و ماندگاری و بقای این درخت نیز در باور و فرهنگ مردم مستند است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: این درخت کهنسال با وجود وضعیت فیزیکی خود تمام شرایط محیطی و اقلیمی موجود در منطقه را بخوبی تحمل کرده به همین سبب بسیار ارزشمند است.
 
لازم بذکر است: چنار کهنسال چشمه اکبری که در بخش نیمبلوک- 5 کیلومتری جنوب شهر خضری دشت بیاض، در روستای خضری دشت بیاض و در فاصله 60 تا 70 متری تپه و محوطه تاریخی چشمه اکبری قرار دارد.
 
انتهای پیام/گ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.