معاون رئیس جمهور و رییس سازمان محیط زیست گفت: به زودی شاهد ایجاد دومین پارک ملی در منطقه شکار ممنوع کلیلاق فریمان در خراسان رضوی هستیم.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ معصومه ابتکار در بازدید از منطقه شکار ممنوع کلیلاق با اعلام این خبر افزود: با توجه به قابلیت های بی شمار منطقه کلیلاق و به لحاظ وجود آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی غنی ،درختان زیبای ارس ،اولنگ زارهای زیبا ،وجود گونه های مختلف جانوری ازجمله قوچ و میش،کل و بز،پلنگ،کفتارو همچنین منابع آبی کافی بزودی شاهد ایجاد دومین پارک ملی استان هستیم .

معاون رییس جمهور در این سفر یک روزه از محیط بانان منطقه که با تلاشهای بی وقفه خود سر زندگی و امنیت وحوش منطقه را تامین کرده اند، تشکر و قدردانی کرد.

بازدید از پوشش گیاهی منحصربفرد ،چشمه سارهای پر آب منطقه که حتی در خشک ترین ایام سال همچنان پرآب و تامین کننده اصلی آب وحوش است و گله های زیبای قوچ و میش منطقه و حضور در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کلیلاق که در این فصل گرم ، با هوای کاملا خنک و مطبوع ، خود را از سایر مناطق متمایز می سازد از دیگر برنامه های این سفر بود.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت 41 هزار و 73 هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.

حضور گونه های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی ازدرختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیلهای غنی درمنطقه است، که محلی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود این منطقه در فاصله 25 کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

کوه کلیلاق با ارتفاع 2942 متر از قلل مرتفع منطقه و بلدنترین نقطه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به حساب می آید و در این منطقه درخچه های زیربار (زرک کوهی) به وفور قابل مشاهده است.

منطقه 'کلیلاق' از تنوع زیستی غنی برخوردار است به طوری که حیواناتی مانند قوچ و میش وحشی، کل و بز، پلنگ و کفتار و انواع پرندگان، خزندگان و حشرات گوناگون را می توان در این منطقه مشاهده کرد.

این تنوع کم نظیر، مدیون عوامل مساعد زیستگاهی از جمله توپوگرافی مناسب، نزولات جوی خوب، پوشش گیاهی و چشمه سارها است ؛ گونه های مختلف جانوری در منطقه شامل قوچ و میش وحشی، کل و بز کوهی، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، گربه وحشی، گراز ، پرندگان شامل عقاب طلایی، دلیجه، کبک، تیهو و خزندگان را انواع مارها، لاک پشت می شوند.

پارک ملی تندوره تنها و نخستین پارک ملی و دارای بالاترین سطح حفاظتی در خراسان رضوی است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.