به گزارش خبرنگار
دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اختلال اوتيسم مجموعه اي از معلوليت رشدي رواني در مشكلات اجتماعي، ارتباطي و جالش هاي رفتاري را در بر مي گيرد.افراد مبتلا به اوتيسم از نظر پردازش اطلاعات در مغز از همديگر متفاوت هستند. كودكان مبتلا به اوتيسم در رشد مهارت هاي كلامي و غير كلامي نيز با سایرین فرق دارند. برخي از كودكان مبتلا به اوتيسم دایره و دامنه واژگانی محدود و برخي ديگر نيز دایره و دامنه واژگانی گسترده تري دارند و در مورد جزئيات يك موضوع مي توانند صحبت كنند.
يك سوم كودكان مبتلا به اوتيسم مشكلات تكلم دارند و اين مشكلات اغلب از سن ٥ سالگي بروز پیدا می کند؛ درست زماني كه كودك شيرين زباني ها و جملات كامل و مهارت ارتباطي و تكلم با ديگران را آموخته و به براحتي مي تواند با ديگران مكالمه برقرار كند، اما با ابتلا به اختلال اوتيسم این کودک قادر به صحبت كردن نخواهد بود و يا جملات طوطي وار و الگو هاي تكراري را در محاورات خود با دیگران به کار خواهد گرفت. اگرچه درصد كمي از این کودکان نيز قادر به تكلم هستند.
اخيرا محققين به دنبال راهكار هاي درماني براي رشد تكلم كودكان مبتلا به اوتيسم متوجه تاثير استفاده اي پد در پيشرفت تكلم اين كودكان شده اند. شبکه معروف CBS نيوز، در اين رابطه گزارشي را تهيه كرده است و در اين گزارش به استقبال والدين در ثبت نام در برنامه مطالعاتي استفاده از آي پد اشاره كرده و آورده است: والدين داراي كودكان اوتيسمي كه کودکانشان اغلب قادر به كاربرد صرفا ١٠ كلمه در سن ٥ سالگي بوده اند، فرزندانشان را در برنامه آموزشي و درماني استفاده از آي پد شركت دادند. والدين يكي ار كودكان اوتيسمي در گفتگو با CBS نيوز سهولت دسترسي به آي پد و استفاده آموزشي از آن و تاثيرش در رشد تكلم را يكي از دلايل اصلي ثبت نام در اين برنامه مطالعاتي دانست.
در اين مطالعه محققين دانشگاه لوس آنجلس كاليفرنيا، توانايي ارتباطي ٦١ كودك مبتلا به اوتيسم با ميانگين سني ٨-٦ سال كه از آي پد استفاده مي كردند را با كودكان غير اوتيسم كه به آي پد دسترسي نداشتند ،مقايسه كردند که به دنبال آن كودكاني كه به آي پد دسترسي نداشتند رشد كلامي كمتري داشتند و واژگان لغات آنها كمتر از ٢٠ بوده است و همه ٦١ كودك در مطالعه وارد شده و به طور همزمان به مدت ٦ ماه از گفتار درماني نيز بهره بردند.
كارن اسنايدر دوك، دانشيار و متخصص در زمينه كودكان اوتيسم در آمريكا نيز به سوالات والدين كودكان اوتيسمي در اين مطالعه پاسخ داد. اين مطالعه و نتايج حاصل از آن در مجله روانپزشكي علمي آمريكايي كودك و نوجوان منتشر شد و نتايج نشان داد كه كودكاني كه از آي پد استفاده مي كنند ،نسبت به كودكاني كه از آي پد استفاده نمي كنند ،قادر خواهند بود واژگان لغات خود را دو برابر افزايش دهند.با توجه با افزايش ميزان اوتيسم در بين كودكان كه اخيرا اين ميزان در آمريكا به ١ كودك از هر ٦٠ كودك گزارش شده است ،نتايج اين مطالعه قطعا تاثير بسزايي بر روي تكلم كودكان مبتلا به اوتيسم خواهد داشت.
بر اساس گزارش CBSنيوز ،در اين مطالعه هر كودك دو جلسه در هفته به مدت سه ماه از آي پد استفاده كرده است و طول اين مدت حدود ٨٠ درصد كودكان اتيسمي از طريق استفاده از آي پد به همراه جلسات گفتار درماني به درمان پاسخ دادند و تكلم انها نيز بهبود يافت،اين در حالي است كه كودكاني كه به اي پد دسترسي نداشتند حدود ٢٠ درصد كمتر يعني ٦٢درصد رشد تكلم داشتند.
دكتر كاني كاساري استاد توسعه انساني و روانپزشكي و روانشناسي دانشگاه لوس آنجلس كاليفرنيا در گفتگو با CBSنيوز گفت: در صورتي كه كودك اوتيسمي با واژگان كمتر از ٢٠ لغت وارد اين مطالعه شود بعد از مدت ٦ ماه قادر خواهد بود اين واژگان را به ١٠٠ كلمه گسترش دهد.دكتر كاساري همچنين گفت ؛ كودك از طريق استفاده از آي پد از طريق تكرار عمل از طريق محرك هاي ديداري پاسخ هاي كلامي تشويق مي كندو اين روش به كودك كمك مي كند تا در ارتباط با ديكران استرس و فشار روحي كمتري تجربه كند و ياد بگيرد.
Research news vandebit university درباره تاثير آي پد بر روي بهبود كلام كودكان اتيسمي گفت؛ زماني كه كلمه اي را در زمان هاي مختلف بيان مي كنيم و يا كلمات با يكديكر تلفيق مي شوند همراه با ويژگي هاي متفاوت اگوستيك شنيده مي شوند به ويژه كه اين كلمات از طريق آي پد شنيده شوند تاثير گذاري آن با خاصيت اگوستيك بيشتر خواهد شد درست مانند آن كه كلمه اي پشت تلفن و يا موبايل شنيده مي شود.
انتهای پیام/