رئیس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هر کدام از تمهیدات قادر به کاهش درصدی از وزن هستند گفت : رژیم غذایی 3 تا 5 درصد ، دارودرمانی 10 تا 15 درصد وجراحی 30 تا 35 درصد قادر به کاهش وزن هستند.

دکتر حسین دلشاد رئیس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه تشخیص چافی بر اساس اندازه گیری شاخص توده بدن (BMI  ) انجام می شود گفت : این شاخص که با تقسیم وزن به کیلوگرم بر قد بر متر مربع به توان دو انجام می شود اگر بین 20 تا 25 باشد مناسب ، 25 تا 30 دچار اضافه وزن و در صورتی که بالاتر از 30 باشد چاقی اطلاق می شود .

وی با اشاره به اینکه کم تحرکی، تغذیه نامناسب، و عوامل ژنتیکی از جمله دلایل اصلی چاقی هستند که عوارض زیادی را در پی دارد تصریح کرد: افزایش چاقی در دنیا موحب افزایش برخی بیماریهای ازجمله دیابت و در ادامه فشار خون و... شده است .

رئیس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد : با بررسی هایی شدت چاقی و عومل خطرزا برنامه مناسبی به افراد چاق ارائه می شود و اگر با تغییر شیوه زندگی و افزایش فعالیت طی سه تا شش ماه کاهش وزن ایجاد نشود متوسل به دارو می شویم .

وی با بیان اینکه بسیاری از داروهای این عرصه به دلیل عوارض زیاد از بازار دارویی حذف شده اند یادآور شد : در حال حاضر 2 – 3 داروی مورد تائید برای لاغری موجود است .

دکتر دلشاد ادامه داد: در صورتی که فردی دچار چاقی شدید و غیرقابل کنترل با رژیم غذایی و دارو باشد، می توان از اعمال جراحی شامل کوچک کردن معده ، برش معده و...  برای درمان آن استفاده کرد.

وی با تاکید به اینکه هر کدام از این تمهیدات قادر به کاهش درصدی از وزن هستند یادآور شد : رژیم غذایی 3 تا 5 درصد ، دارودرمانی 10 تا 15 درصد وجراحی 30 تا 35 درصد قادر به کاهش وزن هستند.

رئیس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با اشاره به اینکه جلوگیری از بروز بیماریهایی مانند دیابت ، فشار خون ، سرطان و.... مهمترین هدف درمان چاقی است خاطرنشان کرد : افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به عوامل مستعدکننده بدن برای ابتلا به افزایش وزن و چاقی مهمترین وظیفه سازمان های دولتی به ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رسانه ها است.

انتهای پیام/


برچسب ها: چاقی ، جراحی ، علوم پزشکی ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار