راهبردشناس مرکز روابط بین المللی و راهبردی فرانسه ضمن اشاره به سربلندی ایران در مذاکرات هسته‌ای وین، توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک را تاریخی و گامی درست توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی مرکز روابط بین المللی و راهبردی فرانسه، راهبردشناس فرانسوی گفت: «توافقنامه هسته‌ای بین ایران و قدرت های جهانی ، تاریخی و گامی در مسیر درست است.»

"پاسکال بونیفاس،" کارشناس و راهبرد شناس این مرکز بر این باور است که توافقنامه هسته ای بین ایران وقدرت های جهانی، توافقی تاریخی و در واقع پیروزی دیپلماسی است. استفاده از اصطلاح تاریخی برای دستیابی به توافقنامه ها و موارد دیگر معمولا استفاده می شود و از همین رو، استفاده از آن تا حدودی لوث شده است.اما درباره توافقنامه هسته ای که بین ایران و قدرتهای جهانی به دست آمد استفاده از این کلمه کاملا به جاست.

نه به خاطر اینکه این توافقنامه ، به بازتعریف نظم جهانی منجر می شود (امری که فقط دو یا سه بار در هر قرن اتفاق می افتد)بلکه به خاطر اینکه تاثیر شگرفی بر روابط بین الملل خواهد داشت. این توافقنامه مهم است چون در منطقه ای بسیار مهم از نظر ژئوپلتیک روی داده است. 

گسترش سلاح های کشتار جمعی موضوع راهبردی مهمی است. توافقنامه هسته ای ایران و قدرت های جهانی مهم است چون شکستی برای جنگ طلبان نو محافظه کار در آمریکا بود. از یک دهه پیش تاکنون جنگ طللبان نو محافظه کار آمریکا بر طبل جنگ می کوبیدند و ادعا می کردند تنها با بمباران ایران می توان این کشور را از مسیر دستیابی به سلاح هسته ای بازداشت. این جنگ طلبان همان کسانی هستند که جنگ عراق را به راه انداختند، جنگی که هنوز پیامدهای ناگوار آن را می بینیم.

این توافقنامه مهم است چون هر دو طرف برنده از آن بیرون آمدند.جامعه بین المللی از این به بعد حق غنی سازی صلح آمیز برای ایران را به رسمیت می شناسد و اینگونه ایران سربلند از این مذاکرات بیرون آمد. ازاین طرف،غرب به هدف خود یعنی جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای رسید. 

خبرهای خوب از نظر راهبردی معمولا خیلی به ندرت اتفاق می افتند،اما حالا یکی از این خبرها روی داده است باید از آن خوشحال بود. این توافقنامه همه مشکلات منطقه را حل نخواهد کرد اما قطعا گامی درمسیر درست است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار