منشأ اختلاف میان کشورهای اسلامی درباره رویت هلال ماه کجاست؟

در حالیکه در بسیاری از کشورهای اهل سنت بر رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح تأکید دارند، عربستان از قوانین متفاوتی در این خصوص پیروی می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اثبات هلال ماه در شیعه و سنی با رویت هلال ماه صورت می‌پذیرد. در بین کشورهای اسلامی، فقط لیبی است که به رویت هلال کاری ندارد و یک قراردادی دارند که طبق آن عمل می‌کنند.

از پیامبر اکرم(ص) روایاتی وجود دارد مانند: «صوموا لرویته والفطروا لرویته» (با رویت ماه روزه بگیرید و با رویت هم عید فطر را بگیرید) پس مسئله رویت، اساس محکم فقهی و بسیار قوی دارد.

در کشورهای اسلامی، بر حسب موقعیت مکانی آن کشور، رویت هلال ماه اول ماه شوال و روز عید فطر متغیر است. به صورتی که ممکن است به طور مثال در عربستان سعودی روز دوشنبه روز عید اعلام شود اما در ایران روز سه‌شنبه روز عید فطر اعلام شود. در عربستان برای اثبات رویت هلال ماه نو، دو شاهد عادل کافی است.

در عربستان اعلام می‌کنند که مردم برای رویت ماه بروند و هر دو نفری که به متصدی محل‌شان بگویند ماه را دیده‌اند و او هم این مسئله را گزارش کند، از نظر عربستان مورد پذیرش است. عربستان در بین کشورهای اهل تسنن، به عنوان کشور «ام القراء» به شمار می‌آید و در تقویمش هر تغییری انجام دهد، 20 یا 30 کشور طبق همان عمل می‌کنند.

طی سال‌های گذشته وجود اختلاف‌های جدی در استهلال ماه‌های رمضان و شوال موجب شده تا در میان مردم این مسئله به طور جدی مطرح شود که پشت پرده تفاوت‌های یک روزه میان ایران و عربستان بر سر اعلام آغاز ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر چیست، آیا این تفاوت‌ها به اختلاف معیار برمی‌گردد، یا اینکه مسئله دیگری مطرح است؟

اگرچه اختلاف معیار در ایران و عربستان برای محاسبه تعیین اول و آخر ماه مبارک رمضان وجود دارد اما این مساله به اختلاف معیارها ختم نمی‌شود. در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات عجیب و شوکه کننده‌ای در اعلام آغاز ماه‌های مهم قمری از سوی کشورهای اسلامی به ویژه عربستان سعودی بوده‌ایم که مراسم حج، زمان عید فطر را کاملاً تحت تأثیر خود قرار داده است. گاهی این اتفاقات نادر مانند فراخوان به استهلال ماه رمضان در غروب 28 شعبان در سال 1368 که امری محال بود، سبب پیدایش اختلاف دو روزه، در تقویم ایران و عربستان شده است.

بنابراین در حالی که در بسیاری از کشورهای اهل سنت بر رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح تأکید دارند، عربستان از قوانین متفاوتی در این خصوص پیروی می‌کند که می‌توان مهم‌ترین علت تفاوت یک و یا دو روزه اولین روز ماه رمضان و شوال بین ایران و عربستان عنوان کرد.

این کشورها با تدوین تقویمی سراسری با نام «ام القرا» روزها و ماه‌های سال را متفاوت از دیگر کشورها تدوین می‌کنند اما در این میان به اعتراف بسیاری از رصدنگاران جهان اسلام، از جمله «محمدسلطان الکتابی» رصدگر معروف مصری و رصدگران خبره ایرانی که صاحب مهم‌ترین رکوردهای جهانی رویت هلال هستند، تحولی در دنیای رویت هلال به پا کرده‌اند.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۶ تير ۱۳۹۴
توضیح شما بسیار ناقص بود.
آخرین اخبار