کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، مهم‌ترین و جدی‌ترین مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه صنعت  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر به بخش کوچک‌سازی صنایع توجه زیادی شده و روند توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط افزایش یافته است.

با وجود اینکه این بنگاه‌ها دارای مزایای زیادی نسبت به صنایع بزرگ هستند اما کوچک بودن و دسترسی محدود به منابع مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرده است.

بررسی‌ها در شرایط کنونی نشان می‌دهد که کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، مهم‌ترین و جدی‌ترین مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط هستند.

بر اساس این گزارش؛ برای رفع مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک باید 10 هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق شود که متاسفانه در این زمینه با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

از یک‌سو بانک‌ها سرمایه لازم برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط را در اختیار ندارند و از سوی دیگر، حاضر نیستند منابع موجود را در اختیار بخش خصوصی مربوطه قرار دهند.

همچنین سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی و تمایل آنها نسبت به پرداخت تسهیلات به پروژه‌های بزرگ موجب شد تا واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برای تأمین سرمایه در گردش مشکلات بسیاری را تجربه کنند.

برهمین اساس، الیاس طاهری عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ به دلیل کمبود نقدینگی در حال تعطیلی هستند در صورتی که به دلیل بحث اشتغال باید توجه ویژه‌ای به این امر شود.

طاهری افزود: کاهش مشکلات صنایع در گرو تلاش مضاعف دولت است اما قسمتی از آن مربوط به مسائل بانکی از جمله وام‌هایی با سود بالا است.

این در حالی است که کاهش نرخ سود بانکی و اعطای تسهیلات به بخش تولید می‌تواند در جهت رشد اقتصادی مؤثر باشد و علاوه بر افزایش تولید و صادرات، اقتصاد را از رکود کنونی خارج کند.

با توجه به این شرایط مسئولان باید به دنبال راهکاری مناسب برای حل مشکلات واحدهای تولیدی باشند و با اجرای قانون "رفع موانع تولید" به بهترین شکل، مشکلات صنایع را برطرف کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۰۸:۴۸ ۲۸ تير ۱۳۹۴
بايدصندوق هاى قرض الحسنه محلى باهمديگرادغام شوندوبخشى ازنقدينگى خودرادرصندوق سرمايه گذارى بانك تجارى بگذارندوسودآن رابه مردم وام قرض الحسنه دهند
آخرین اخبار