این بیماری از طریق «گزش کنه» یا «تماس با خون، ترشحات و بافت های دام آلوده» و یا «از طریق تماس با خون و ترشحات انسان مبتلا»، به افراد دیگر منتقل می شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از قزوین؛دکتر شیوا لقایی، مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه امسال موردی از این بیماری در استان قزوین مشاهده نشده  است ، گفت : این بیماری در کشور ایران بومی است که وخامت حال فرد مبتلا و میزان مرگ و میر مبتلایان بالاست، به همین دلیل مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

توانایی انتقال سریع این بیماری در بیمارستان، وفور ناقل این بیماری در مناطق مختلف کشور( کنه هیالوما)، وفور دامپروری و دامداری در کشور، ارتباط نزدیک انسان و دام، استفاده از گوشت به عنوان غذای اصلی سبد خانوار، وجود بیماری در برخی کشورهای همسایه و قاچاق دام از این کشورها و مهم تر از نداشتن علامت در دام مبتلا شده، را  از دیگر  دلایل اهمیت  این بیماری عنوان کرد .

دکتر لقایی با اشاره به  اینکه درمان این بیماران در روزهای اولیه بیماری بسیار اهمیت دارد، گفت : این بیماری با شروع ناگهانی و  علائمی مانند:  تب، سردرد شدید، لرز، چشم درد، حساسیت به نور، درد عضلانی و گاهی اسهال یا استفراغ شروع شده و در نهایت منجر به خونریزی از هر قسمت بدن شده که مراحل درمان را سخت تر می کند

به گفته دکتر لقایی: بیماری تب کریمه کنگو در افرادی که دام ها را ذبح یا در کشتارگاه ها کار می کنند،همچنین در قصاب ها، دامداران و چوپان ها این بیماری بیشتر دیده می شود .

وی افزود: زمان شیوع بیماری بیشتر در فصول گرم سال (به دلیل فعالیت کنه ها ) است .

دکتر لقایی هشدار داد از له کردن کنه ها با دست ها جدا خودداری شود .   

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به مردم توصیه کرد : گوشت را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی، تهیه و از ذبح دام ها در محیطی غیر از کشتارگاه ها خودداری کنند.

وی اضافه کرد : در صورتی که ذبح دام در روستاها و در محیطی خارج از کشتارگاه ها انجام شود ، باید گوشت را به مدت 24 ساعت و جگر و قلوه را به مدت 48 ساعت در یخجال نگهداری و پس از طی زمان های گفته شده استفاده شود .

به گفته مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین : لازم است سالی دو بار با راهنمایی دامپزشکی، آغل ها علیه کنه ها سمپاشی و کسانی که با دام ها در تماس هستند ، هنگام ورود و کار در آغل از لباس های با رنگ روشن و در عین حال پوشیده استفاده کنند تا کنه ها برروی لباس قابل رویت باشند.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: تب ، خونریزی ، کنگو ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.