به گزارش
حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازشبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: مدتها بود که منتظر چنین خبری بودیم که خوشبختانه توافق حاصل شد، توافق حاصل شده را ابتدا باید به مقام معظم رهبری تبریک گفت که راه دیپلماسی و مذاکره را برای رفع بحران انتخاب کردند و همچنین باید به دولت و تیم مذاکره کننده تبریک گفت که توانستند به خوبی از پس این کار مهم برآیند.
وی یادآور شد: خوشبختانه همان طور که متن توافق نشان میدهد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای کشتیرانی متعدد دیگری جزو موارد خروج از تحریمها قرار گرفتهاند و قطعاً کشتیرانی میتواند به دوران عادی فعالیت خود بازگردد.
وی گفت: با توجه به اینکه مسائل سوئیفت و نقل و انتقال پول که مشکلات و هزینه های بسیاری را به کشور تحمیل میکرد خوشبختانه همه در متون توافق دیده شده است امیدواریم با رفع این مسائل و اجرایی شدن کامل توافق شاهد شکوفایی اقتصاد کشور ور فع بحرانها باشیم.
داجمر اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی پیش از تحریمها سهم مناسبی از بازارهای بین الملل داشت و خط کانتینری مناسبی بین خاور دور و اروپا داشت و سهم قابل توجهی از خط کانتینری در کشورهای جنوب مدیترانه را داشتیم که همه به دلیل تحریمها از بین رفته است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در این سالها نوع تجارت ما تغییر کرده است به گونه ای که زمانی آلمان در صدر فهرست تجارت خارجی ما بود اما سالهاست که چین جای آن را گرفته است که طبیعتاً نوع تجارت ما با رفع تحریمها تغییر خواهد کرد و پروژه های عمرانی به خصوص نفت و گاز و پتروشیمی و پالایشگاهی و ایجاد کارخانه های صنعتی برای خطوط جنرال کارگو رشد خواهد کرد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در این مدت فرصت خواهیم داشت تا خطوط قبلی خود به ویژه خطوط کانتینری و جنرال کارگو خود را فعال کنیم.
وی درباره امکان برقراری خطوط کشتیرانی با آمریکا نیز گفت: هنوز برنامهها را در خصوص تجارت با آمریکا نمیدانیم اگر تجارت با آمریکا هم آزاد شود قطعاً ایجاد خط کشتیرانی با آمریکا هم مد نظر قرار خواهد گرفت که طبیعتاً متناسب با هر کدام از این خطوط ناوگان باید با شرایط روز تقویت شود.
داجمر در زمینه آمادگی کشتیرانی برای دوران پسا تحریم نیز گفت: در سال های گذشته به دلیل مسائل تحریم و رکود، بسیاری از طرح های حیاتی و صنعتی کشور متوقف مانده بود و در عمل تجارت به سمت کالاهای مصرفی تغییر پیدا کرده بود که با برداشته شدن تحریمها این شرایط تغییر خواهد کرد و تجارت حجم قابل توجهی خواهد داشت که متناسب با آن کشتیرانی باید آمادگی لازم برای ایفای نقش را داشته باشد.
وی تصریح کرد: حتی پیش از اغاز مذاکرات لوزان نیز بسیاری از شرکتها و طرف های تجاری ما آمد و رفت خود را شروع کرده و ابراز علاقه خود برای مشارکت در سرمایه گذاری اعلام کردهاند. طبیعتاً مدل تجارت به شکل سابق و حتی بهتر از آن بازخواهد گشت و ما هم این آمادگی را داریم که متناسب با شرایط حرکت کنیم.
* برنامههای جدید برای نوسازی ناوگان
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: یکی از حرکتها این است که قراردادهای کشتی هایی را که معلق شده بود، احیا کنیم و به جریان بیندازیم که البته نوع کشتیها با قبل تفاوت پیدا کرده است و حتماً باید برنامه جدیدی برای نوسازی ناوگان داشته باشیم.
وی پیرامون مسائل و مشکلاتی که ممکن است در داخل کشور فرا راه فعالیت شرکت کشتیرانی وجود داشته باشد، افزود: در داخل هم امیدواریم با برنامه ریزی درست برای حل این مشکلات اقدام شود.
داجمر اظهار داشت: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تاکید داشتند و در برنامه ششم هم به آن اشاره شد، نباید از توافقات و باز شدن درها فریب بخوریم و همه امکانات و توانمندی های داخلی خود را فراموش کنیم اگر این روحیه در مسئولان و در تصمیماتی که گرفته میشود وجود داشته باشد میتوانیم در شرایط بحرانی از فرصتها خود استفاده و ضعف های خود را رفع کنیم.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اما اگر این بینش وبلند نظری در مسئولان و سیستم اجرایی نباشد ممکن است همان حربه هایی که در زمان تحریم به کمک ما آمد و توانست ما را از بحران عبور دهد باعث تضعیف شود که خسارت زیادی به کشور وارد خواهد شد.
وی تاکید کرد: برای استقلال و وابسته نبودن باید بدانیم که دیگران ما را تحت فشار قرار میدهند اما اگر بدانند که با فشار آنها آسیب نمیبینیم راه دیگری را انتخاب میکنند.
* با همه فشارها نتوانستند کشتیرانی را زمینگیر کنند
داجمر گفت: با توجه به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سنگر حمل و نقل دریایی کشور را مدیریت میکند باید به گونه ای این مجموعه را تقویت کنیم که نظام و کشور و ملت ما از سنگر حمل و نقل دریایی آسیب نبینند. بهرغم اینکه کشتیرانی در صدر فهرست تحریمها بود اما خوشبختانه آنها با همه فشارها موفق نشدند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را زمین گیر کنند و این سالها نه تنها کشتیرانی کوچکتر نشد بلکه بزرگتر و قوی تر هم شده است.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پیرامون گسترش فعالیت های کشتیرانی در طرح های توسعه ای نیز گفت: متاسفانه برخی نگاهها در کشور به گونه ای است که اولویت را به شرکت هایی مانند کشتیرانی که در بحرانها همواره کمک حال کشور بوده است، نمیدهند و دیگران را ترجیح میدهند حتی اگر در سرمایه گذاری های داخلی اولویت را به کشتیرانی ندهند، این شرکت آسیب نمیبیند. به هر حال ناوگان تجاری کشور، برنامه های قابل توجهی برای سرمایه گذاری در بنادر کشورهای خارجی، بنادر خشک و بانکرینگ (سوخت رسانی) دارد.
انتهای پیام/