استاندار کرمان از آغاز عملیات اجرایی حفر بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه تا 2 ماه آینده خبر داد و گفت: با انتقال 700 میلیون مترمکعب آب از طریق تونل آبی به کرمان، مشکل آب استان تا چند نسل آینده حل خواهد شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ و بنا به اعلام روابط عمومی استانداری کرمان, علیرضا رزم حسینی عصر سه شنبه به همراه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان, اعضای شورای تأمین و اداری استان از تجهیز کارگاه تونل انتقال آب از سد صفارود به کرمان بازدید کرد و در حاشیه این بازدید، افزود:با انتقال آب شرب از سد صفارود، آب به شهر کرمان و شهرهای جدید وارد شده و بحران آب شرب و صنعت استان ظرف چند سال آینده رفع می شود.

وی با تاکید براینکه پروژه انتقال آب از سد صفارود به کرمان سرعت خوبی داشته است، خاطر نشان کرد: انتقال آب به کرمان طرح بزرگ و ملی است که با حمایت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و دعای مردم آغاز شده و وزارت نیرو به این طرح توجه دارد و اعتبارات خوبی به آن اختصاص داده است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه تصمیم گرفته ایم در دولت یازدهم مشکل آب استان کرمان را رفع نمائیم، یادآور شد: با تلاش های استانداری، آب منطقه ای و وزارت نیرو، دستگاه «بی تی ام» به استان منتقل و کارگاه حفر تونل در حال تجهیز است و به زودی عملیات اجرایی حفر بزرگترین تونل انتقال آب در خاورمیانه آغاز خواهد شد.

رزم حسینی گفت: خط دوم آب شیرین از خلیج فارس نیزطی یک ماه آینده آغاز خواهد شد که امید است در پنج سال آینده، مشکل آب استان کرمان رفع شود.

استاندار کرمان افزود: انتقال آب به کرمان کار بزرگی است که امروز همزمان با اتمام خوب مذاکرات هسته ای، در حال انجام است و امید است کار بزرگی برای مردم کرمان صورت بگیرد.

در ادامه نیز مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان با بیان اینکه انتقال آب از سد صفارود به کرمان یک هزار و 400 میلیارد تومان هزینه دارد افزود: تونل انتقال آب شرب از سد صفارود به شهر کرمان به طول 38 کیلومتر می باشد که بزرگ ترین تونل آبی خاورمیانه و سومین تونل بزرگ آبی در دنیا می باشد و60 میلیون مترمکعب آب معادل 2 هزار لیتر در ثانیه را انتقال می دهد.

محمدرضا بختیاری یادآور شد: قرارداد اجرای تونل با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) است که مقرر گردیده است طی مدت 60 ماه این کار صورت گیرد و در صورتی که تامین مالی شود، بنا به تاکید استاندار 40 ماهه به پایان خواهد رسید.

وی با تاکید براینکه با انتقال آب شرب از صفارود به کرمان، مشکل آب شرب کرمان تا 15 سال آینده حل خواهد شد و برای بعد از آن باید از دریای عمان یا بهشت آباد آب منتقل شود، خاطر نشان کرد: امید است طی چند سال آینده بتوانیم منابع آب استان را از آب های سطحی تامین کنیم ضمن آنکه برای تامین آب شهرهای شرقی استان نیز از سد نساء آب انتقال داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان با اشاره به اینکه دستگاه «بی تی ام» به منظور حفر تونل را در اختیار داریم که دارای چند قسمت بوده و با دستگاه بک آپ پشتیبانی می شود و کار حفاری را انجام خواهد داد، افزود: عملیات حفاری تونل دو ماه آینده آغاز می شود و همزمان با حفاری، سگمنت گذاری و تزریق بتن توسط دستگاه «بی تی ام» نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.