این روزها برخی آثار تاریخی – فرهنگی کشور روزگار غم بار و پریشانی دارند و با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ یکی از یادمان های با ارزش تاریخی که روزگار اندوه باری دارد و در شرایط بد نگهداری به سر می برد سنگ نوشتۀ پهلوی ساسانی شاهپورشاه است.

مرگ تدریجی یادمان ساسانی +تصاویر

سیاوش آریا پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران می گوید: این سنگ نوشته اثری منحصر به فرد است که در گردشگاهی به نام «تنگ بُراق» قرار دارد.

وی می افزاید: این اثر تاریخی در میان انبوهی از زباله ها و باد و باران و آفتاب در گوشه ای به حال خود رها شده و هر لحظه امکان سرقت و منفجر شدن آن وجود دارد چرا که چند سال پیش تاراجگران پایین این یادمان باستانی را به بهانۀ یافتن گنج منهدم کرده بودند.


این کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری بیان می کند: ما نیز پارسال گزارش آن را در خبرگزاری ها بازتاب دادیم و موضوع را به آگاهی مدیرکل سازمان میراث فرهنگی رساندیم.

مرگ تدریجی یادمان ساسانی +تصاویر

آریا ادامه داد: اما بی توجهی مسئولان پس از گذشت یک سال نه تنها شرایط را بهتر نکرده بلکه به تازگی تکه ای از آن شکسته شده و بر روی زمین افتاده است.

وی می گوید: با این همه باز ما این مساله را وظیفه ملی خود دانستیم و مدیران میراث فرهنگی را آگاه کرده و خواستار رسیدگی و توجه بیشتر به آن شدیم.

مرگ تدریجی یادمان ساسانی +تصاویر

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران می افزاید: همچنین کارشناسان در خصوص شرایط نگهداری آثار تاریخی معتقدند اگر شرایط نگهداری یادمان های تاریخی به همین رَوند پیش رود در چند سال آینده باید شاهد نابودی بیشتر آنان باشیم. از سویی دیگر، کارشناسان خواستار جابه جایی برخی از آثار سنگی همچون این سنگ نوشته به موزه شده اند. آنان می گویند بهتر است مولاژی از این سنگ نوشته ساخته شود و جایگزین آن شود. چیزی که در همه جهان باب است.


مرگ تدریجی یادمان ساسانی +تصاویر

آریا با اشاره به ارزش این یادمان تاریخی - فرهنگی ادامه داد: با مطالعه بر روی برگردان پارسی نوشتۀ آن می توان با شرایط اجتماعی و آداب و رسوم آن روزگار آشنا شد. از سویی دیگر یک سند مکتوب و بر جا مانده از دیدگاه تاریخ اجتماعی است و حتی از دید رونق پیشۀ گردشگری هم می توان به آن نگاه کرد.

وی اظهار کرد: همچنین این بازمانده از دیدگاه زبان شناسی نیز ارزشمند است و می تواند بخشی از پایان نامۀ دانشجویان این رشته باشد.

سنگ نوشتۀ پهلوی ساسانی شاهپوریکم دربارۀ تیراندازی و توانایی در پرتاب آن است که در گردشگاهی طبیعی به نام «تنگ بُراق» قرار دارد و در 16 خط نوشته شده است.

این اثر تاریخی با شمارۀ 1929 در 23 مهرماه 1376 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.



انتهای پیام/ ا


برچسب ها: مرگ ، تدریجی ، یادمان ، ساسانی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.