یکی از درنده‌خو‌ترین آبزیان دنیا به دلیل مناسب‌شدن شرایط آب و هوایی به تازگی به یک تهدید جدی برای شناگران در سراسر دنیا تبدیل شده است و زنگ خطری جدی برای کشور‌ها برای حفظ امنیت حریم سواحل به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان به تازگی دریافته‌اند پدیده گرم‌شدن زمین سبب بالارفتن خطر حمله توسط کوسه به انسان‌ها شده است.

پدیده آب و هوایی باورنکردنی موجب حمله این جانداران مرگبار شد + تصاویر

بررسی‌ها نشان می‌دهند، تنها از اول سال 2015 تا به حال 7 مورد حمله کوسه به انسان در این سواحل گزارش شده است. متخصصان گرم شدن کره زمین به همراه سایر متغیر‌های مرتبط را در افزایش تمایل کوسه‌ها به حمله به انسان‌ها و همینطور افزایش شکار سایر طعمه‌ها اثرگذار دانسته‌اند.

آب و هوای گرم سبب تمایل بیشتر افراد به شنا و به همین ترتیب افزایش شمار قربانیان حمله کوسه می‌شود.

پدیده آب و هوایی باورنکردنی موجب حمله این جانداران مرگبار شد + تصاویر

بر اساس آمار‌ها در فاصله سالهای 1905 تا 2014 تنها 55 مورد حمله کوسه در منطقه کارولینای شمالی به وقوع پیوسته است اما در حال حاضر تنها در سال 2015 تا به حال هفت مورد حمله کوسه گزارش شده است.

پدیده آب و هوایی باورنکردنی موجب حمله این جانداران مرگبار شد + تصاویر

اکثر افرادی که مورد حمله توسط کوسه‌ها قرار می‌گیرند در صورت نجات و عدم مرگ با نقص عضو و جراحت‌های سنگین در تمامی قسمت‌های بدن و همینطور شوک سانحه و بروز ترس شدید مواجه می‌شوند.

مدیر موزه تاریخ طبیعی فلوریدا عنوان کرده است، گرم شدن کره زمین می‌تواند یک عامل برای افزایش تعداد حوادث قربانی‌شدن توسط کوسه‌ها باشد.

بر این اساس 5 عامل بسیار مهم که سبب حمله کوسه‌ها می‌شود تقسیم بندی شده‌اند که از آن جمله آب و هوای گرم، شوری بیش از حد آب اقیانوس، تعداد زیادی ماهی طعمه در آب، ماهیگیری در نزدیکی محل شنای شناگران و گرم‌شدن کره زمین را می‌توان نام برد.

به گفته‌ کارشناسان حمله کوسه‌ها به احتمال زیاد زمانی رخ می‌دهد که دمای آب بیشتر از 27 درجه سانتی‌گراد یا 80 درجه فارنهایت باشد که درجه حرارت ایده‌آل برای زندگی کوسه‌ها است.

برخی دیگر از دانشمندان ماهیگیری در نزدیکی سواحل و تجمع تعداد زیادی ماهی در تور‌های صیادان را عامل جلب توجه کوسه‌ها می‌دانند.

کارشناسان مرکز تحقیقات کوسه در نیوجرسی نیز اعلام کرده‌اند کاهش بارش باران و ورود آب به دریاها و اقیانوس‌ها سبب افزایش غلظت شوری نمک آب دریاها و ایجاد بستری مناسب جهت شکار کوسه‌ها شده است.

در عین حال نوع خاصی از ماهی‌ها به نام Menhaden که غذای مورد‌ علاقه کوسه‌ها است به وفور در سواحل کارولینای شمالی مشاهده شده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند در صورت افزایش دما و روند افزایش شوری آب در آینده عده بیشتری قربانی حملات کوسه‌ها می‌شوند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.