مذاکرات هسته‌ای به پایان رسید و بیانیه نهایی میان ایران و قدرت های غربی خوانده شد، مذاکراتی که برداشته شدن تحریم ها، فارغ از نحوه عملی شدن آن، عنصر اصلی گفت و گوهای میان ایران و گروه 1+5 بوده است، اما معلوم نیست که وضعیت اقتصادی و اجتماعی وسیاسی ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها چه تغییری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از وین  مذاکرات 13 ساله مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب در نهایت با تلاش های هوشمندانه تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران به بار نشست.جمع بندی که دو سال پس از روی کار آمدن دولت روحانی و در ادامه تلاش هی دولت های قبلی اتفاق افتاد و  به ادعای بسیاری از ناظران به دست امدن آن منجر به  پیشروی جهان خواهد شد.

 امروزه دیگر جهانیان از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری قابل تعامل یاد خواهند کرد و توانایی دولتمردان ایرانی در قانع کردن جامعه جهانی بر همگان اشکار شده است.

بر مبنای متن جمع بندی قرائت شده قدرت های جهانی  برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخته و اعمال حقوق هسته ای ملت ایران را در چارچوب معاهدات بین المللی محترم می‌شمارند و هیچکدام از تاسیسات هسته ای ایران تعطیل نخواهد شد.

بنا به گفته دکتر روحانی جمع‌بندی مذاکرات صفحه‌ای جدیدی در جامعه بین‌الملل اغاز کرده که این موضوع راه حل معضلات در جهان در مسیر کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر قرار می‌دهد.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی و سکانداری محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه کشورمان حدود 2 سال میگذرد که ابتدای ان با دیدار وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه "فدریکا" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سوم آذر 1392 (24 نوامبر 2013) در شهر ژنو آغاز شد.


رمز پیشرفت مذاکرات هسته‌ای

در روز ۵ مهر ۱۳۹۲، ظریف در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و در اولین مذاکره ایران و ۱+۵ در دولت یازدهم که در سطح وزرای خارجه برگزار شد، شرکت کرد. در این مذاکره،  با جان کری، نیز حضور داشته و با ظریف بر سر میز مذاکره نشست، مذاکره‌ای که پس از آن بارها و بارها انجام شد به نحوی که برگزاری چنین مذاکراتی در این سطح تا کنون در تاریخ مذاکراتی بین الملل بی سابقه بوده است.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا 18 روز متوالی است که وین را ترک نکرده‌است و تلاشی پیگیر برای به ثمر رساندن گفت‌وگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشته ‌است.

 وی همتای ایرانی خود را مذاکره کننده ای "سرسخت، حرفه ای و وطن پرست" توصیف کرد و گفت که حتی وقتی کار مذاکرات سخت می شد، جلسات را با لبخند به پایان می برده است، فنونی دیپلماتیک که در صورت هرگونه کوتاهی در انجام ان نتیجه ای جز انچه که اتفاق افتاد حاصل می شد.

دیداری که پس از گذشت 2 سال امروز 23 تیر ماه 1394 ماه منجر به صدور بیانیه‌ای برای جمع بندی 12 سال مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی شده است.

ایران، پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای

مذاکرات هسته‌ای به پایان رسید و بیانیه نهایی میان ایران و قدرت های غربی خوانده شد، مذاکراتی که برداشته شدن تحریم ها، فارغ از نحوه عملی شدن آن، عنصر اصلی گفت و گوهای میان ایران و گروه 1+5 بوده است، اما معلوم نیست که وضعیت اقتصادی و اجتماعی وسیاسی ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها چه تغییری خواهد کرد.

اعلام موفقیت سیاسی مهم در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران  را به پیش بینی پیامدهای دوره پس از تحریم ها برای ایران و سایر کشورها واداشته است.

شماری از شهروندان در تهران و دیگر شهرهای کشور با حضور در خیابان‌ها، برای کسب توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و 1+5، در وین در حال  شادمانی  هستند، Hنها احترام عمیق خود را نسبت به رویکرد جدی و سازنده نمایندگان ایران در مذاکرات ابراز می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار