کارشناس اقتصادی گفت: با وجود دورنمای مثبتی که از رشد بازار سرمایه می‌رود اما سهامداران خرد و به خصوص سهامداران تازه وارد حتی المقدور از خرید مستقیم پرهیز کنند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند.

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شرایط اقتصادی و سیاسی کشور پس از لغو تحریم‌ها گفت: با توافق هسته ای و آغاز گشایش‌های سیاسی و اقتصادی  هزینه طرح و توسعه شرکت‌ها و فعالیت‌های تجاری در ایران با پول ارزانتر و هزینه تمام شده کمتر انجام می‌شود و همین امر باعث می شود P/E شرکت‌ها که در این مدت به شدت پایین آمده، رشد بسزایی را تجربه کنند.

وی در ادامه افزود: با شرایط رفع تحریم سود‌های بدون زحمت به خطر می افتد زیرا احتمال ورود پول ارزان به اقتصاد وجود دارد و از طرفی بانک مرکزی به جد با پرداخت سودهای مازاد برخورد کرده است و عملاً حاشیه اطمینان این دسته از حقوقی‌ها و حقیقی‌های بزرگ از بین می‌رود.

طاهری با بیان فراهم شدن شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی گفت: هم اکنون صحبت‌های مقدماتی سرمایه‌گذاران خارجی توسط فاندهای آنها در حال انجام است و همین امر نویدگر این بحث خواهد بود که بازار به واسطه حضور سرمایه‌های خارجی وارد یک رشد خوب مستمر خواهد شد.

کارشناس اقتصادی در ادامه به سهامداران خرد توصیه کرد: با وجود دورنمای مثبتی که از رشد بازار سرمایه می‌رود اما سهامداران خرد و به خصوص سهامداران تازه وارد حتی المقدور از خرید مستقیم پرهیز کنند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند تا به دور از هیجانات معمول در بازار و به واسطه تحلیلگران خبره علاوه بر کسب سود مانع برهم خوردن نظم بازار شوند.

وی در توضیح الویت‌های فعلی صنایع برای سرمایه‌گذاری یادآور شد: در شرایط فعلی اولویت سرمایه‌گذاری با صنایعی است که از تحریم‌ها لطمه دیدند چون این گروه از نمادها مثل بانکی‌ها، خودرویی‌ها و صنایع دارویی بیشتر رشد می‌کنند ولی سایر صنایع که ارتباطی با بحث ارز نداشتند به دلیل افت دسته جمعی در بازار به شدت P/E کم کردند و ارزش خود را در این مدت از دست دادند بنابراین در زمان رشد هم نوا با کل بازار به خوبی رشد خواهند کرد.

طاهری با بیان اینکه بازار سرمایه ایران فرصتی استثنایی برای سرمایه گذاران خارجی است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی در تکاپو هستند که بلافاصله بعد از توافق وارد سرمایه‌گذاری در ایران شوند چون با توافق هسته‌ای موضوع سرمایه‌گذاری خارجی و مهاجرت سرمایه های خارجی از کشورهای منطقه به ایران شدت پیدا می کند و رقابت جدی بین کشورها و شرکت‌های خارجی در این خصوص صورت می گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار