چند ماه از دریافت محصول چغندرقند کشاورزان خوزستانی توسط کارخانه های قند اصفهان گذشت ولی مطالبات آن ها تاکنون پرداخت نشده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز : معاون فني مديريت جهاد كشاورزي دزفول در این خصوص گفت: سال گذشته با تلاش و دانش بومي 2 هزار و 100 هكتار از اراضي دزفول زيركشت چغندر قند رفت و عملكرد قابل توجه و نمونه اي در سطح كشور بر جاي گذاشت.

علي كرمي با بیان اينكه در سال گذشته از هر هكتار از اراضي چغندر قند دزفول بطور متوسط 170 تن محصول برداشت شده است تصریح کرد: توليد بالاي اين محصول در دزفول نشانه پتانسيل بالاي اين شهر در توليد چغندرقند مي باشد كه با سرمايه گذاري و حمايت از بخش كشاورزي و راه اندازي كارخانه قند در منطقه مي توان كشت اين محصول استراتژيك را رونق بخشيد.

وی اظهار داشت: كشاورزان چغندركار شمال خوزستان قراردادي با كارخانه هاي بنياد و نقش جهان اصفهان امضا كرده و محصول خود را به اين كارخانه ها تحويل دادند اما با گذشت 3 ماه هنوز طلب چغندركاران خوزستاني پرداخت نشده است.

کرمی با اشاره به پیگیری های انجام شده از سوی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول گفت: کارخانه های مذکور مدعی شده اند به دلیل فروش نرفتن محصول شکر در بازار توان پرداخت مطالبات کشاورزان چغندر قند را ندارند.

معاون فني مديريت جهاد كشاورزي دزفول با بیان اینکه راه اندازی مجدد کارخانه قند در دزفول نقش مهمی در افزایش کشت این محصول در استان دارد بیان داشت: با خلف وعده كارخانجات توليد شكر اصفهان در تعهدات خود بيم آن مي رود كشت محصول چغندر قند در استان خوزستان كه پس از يك دهه دوباره احيا شده بار ديگر به فراموشي سپرده شود.

علی کرمی اذعان کرد: استان خوزستان در دهه 70 با توليد سالانه حدود 500هزار تن چغندر قند، قطب اصلي اين محصول در كشور به شمار مي رفت كه با تعطيلي دو كارخانه قند دزفول و اهواز كه خوراك اصلي آنان چغندر قند بود كشت اين محصول رو به افول نهاده و سپس متوقف شد.

گفتنی است طرح احياي كشت چغندرقند در خوزستان در حالي از سال زراعي گذشته در اين استان كليد خورد كه كشاورزان چغندرقند كار خوزستاني به دليل تعطيلي كارخانجات چغندرقندي استان خوزستان از سال هاي گذشته به ناچار محصول خود را به كارخانجات قند اصفهان و كرمانشاه انتقال دادند.



انتهای پیام/ ا



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.