رامبد جوان مجری برنامه پرطرفدار «خندوانه» که پیش از این نیز در فعالیت های محیط زیستی مشارکت کرده بود در برنامه خندوانه کمپین «یک قطره آب» را راه اندازی کرد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تشكيل كمپين هاي ملي و بين المللي بر سر هر موضوعي، ديگر نقل و نبات روزمره اين روزهاي دهكده جهاني شده است. شبكه هاي اجتماعي هم به ياري اين پديده آمده اند تا گسترش هر چه بيشتر انواع و اقسام اين كمپين ها را شاهد باشيم.

اما خبر تشكيل «كمپين يك قطره آب» در اين چند روز اخير كه در پي هشدارهاي پايان يافتن ذخاير آبي تهران و چند كلانشهر ديگر در مرداد و شهريورماه امسال مطرح شده است، انگيزه مهمي براي نوشتن اين مطلب شد تا مبادا كه به روزمرگي و سرانجامي كه اغلب كمپين هاي ايراني اين روزها دچار آن مي شوند گرفتار بيايد.

اين كمپين طبيعتا آمده است تا دغدغه اي ملي را پاسخي درخور و شايسته دهد: دغدغه اي با عنوان كم آبي و خشكسالي كه مشكل اكنون و آينده جامعه ايراني است تا حدي كه برخي كارشناسان ماندگاري يا از ميان رفتن تمدن ايراني را وابسته به آن مي دانند، بنابراين جا دارد كه همه ما آستين بالابزنيم و به هر حركت كوچك و بزرگي كه براي حل اين مشكل شكل مي گيرد ياري رسانيم.


در کمپین یک قطره آب، ابتدا مقدمه بسیار کوتاه و در عین حال گویایی مطرح شده است:
«بر آنیم پیش از وقوع فاجعه زنگ خطری باشیم
برای یادآوری روزی که یک قطره آب،
حتا یک قطره
یعنی زنده ماندن!


در این دوره ی حساس همه ی مردم ایران از قبیل اقوام، دوستان، آشنایان، افراد سرشناس و تاثیرگذار در داخل وخارج از ایران را به کمپین "یک قطره آب" دعوت می کنیم که شاید "قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود"
برای پیوستن به کمپین "یک قطره آب"
با هدف جلب توجه جامعه به بحران کمبود آب در ایران،
قدم اول صفحه ی این کمپین را لایک و به اشتراک بگذارید. »
آنگاه در یادداشت های بعدی با درج صفحه ای گرافیکی برای این کمپین از مخاطبان خواسته شده است که در گام نخست این کمپین را لایک کرده و آن را به اشتراک بگذارند.


همچنین این کمپین دارای یک لوگوی متناسب است که به صورت یک تصویر گرافیکی به همراه شعار کمپین منتشر شده است. این کار گرافیکی می تواند توسط کسانی که می خواهند از کمپین دفاع کنند به عنوان عکس یا پس زمینه فیسبوک قرار بگیرد.


گام دیگری که در این کمپین برداشته شده است، درخواست از مخاطبان برای تغییر کاور و پروفایل صفحات شخصی به تصاویر کمپین است. این کار رشد کمپین «یک قطره آب» را ویروسی می کند.


اطلاع رسانی گام بعد در کمپین یک قطره آب است. آنها در یادداشت های یک خطی اطلاعاتی را درباره میزان بهره مندی و استفاده آب توسط ایرانیان در مقایسه با آمار جهانی ارائه می دهند.
«میزان مصرف آب هر فرد طبق استاندارد جهانی روزانه ۱۵۰ لیتر است. در ایران مصرف متوسط مردم 190 لیتر تخمین زده شده است.»


گام بعدی در کمپین یک قطره آب، ارائه اخبار مرتبط و تکان دهنده است. در یادداشتی به همین منظور آمده است: «ماه گذشته گزارشی از ناسا در خصوص شرایط جوی زمین در ۳۰ سال آینده منتشر شد که نگرانی بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای خاورمیانه را در پی داشت.


در این گزارش آمده که به دلیل شرایط لایه اوزن و همچنین انحراف زمین به میزان یک میلیونم درصد از مسیر چرخشی خود به دور خورشید، ۴۵ کشور جهان دچار خشکسالی شدید شده و در صورت عدم ذخیره منابع آبی دچار بحران در تولید کشاورزی و همچنین دامداری خود می شوند.


نکته قابل توجه در این گزارش آن است که ایران رتبه چهارم فهرست ۴۵ کشور در معرض خطر را به خود اختصاص داده است.»
گام بعدی استفاده از اینفوگرافیک است که در کمپین یک قطره آب به خوبی از آن بهره گرفته شده است.


 



کمپین یک قطره آب

 

کمپین یک قطره آب

 

گام بعدی استفاده از جمله های کوتاه حکیمانه از خردمندان و بزرگان است. در یادداشتی از این کمپین می خوانیم: «در این شب‌ها
که از بی‌روغنی دارد چراغ ما
فتیله‌ش خشک می‌سوزد
و دود و بوی خنجیرش، ز هر سو، می‌رود بالا
بگو پیر خرد، زرتشت را، یارا
چراغ دیگری از نو برافروزد
درین شب‌های هول هرچه در آن رو به تنهایی
چراغ دیگری بر طاق این آفاق روشن کن
«یکی فرهنگ دیگر، نو، برآر ای اصل دانایی»
دکتر شفیعی کدکنی»


استفاده از هاشتگ ها در کمپین یک قطره آب به شکل زیر باعث می شود که مخاطبان بیشتری به سمت این کمپین بیایند.
«#کمپین #یک‌قطره‌آب حرکتی با هدف جلب توجه جامعه به #بحران کمبود آب در ایران»


گام بعد بهره گیری از سازمان های رسمی در کشور و شخصیت های برجسته برای حمایت از کمپین است. در کمپین یک قطره آب این کار توسط وزیر نیرو انجام شده است.
«استقبال و حمایت وزیر محترم نیرو ، جناب آقای مهندس #چیت‌چیان از کمپین #یک‌قطره‌آب»
 

کمپین یک قطره آب


نکته مهمی که در این کمپین رعایت شده است، سخن گفتن با زبان معیار مردم است. چیزی که در بسیاری از کمپین های ناموفق روابط عمومی وجود ندارد.
 

کمپین یک قطره آب

رامبد جوان مجری برنامه پرطرفدار «خندوانه» که پیش از این نیز در فعالیت های محیط زیستی مشارکت کرده بود در برنامه خندوانه کمپین «قطره قطره» را راه اندازی کرد.


کمپین یک قطره آب

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به بحران کم آبی در ایران گفت: هرکدام از ما اگر ایران، جهان و محیط زیست برایمان اهمیت دارد وظیفه مان است به موضوع  بحران آب که هر روز دارد شدت بیشتری می گیرد واکنش نشان دهیم. 

 وی گفت: ما در این کمپین متعهد می شویم که در شبانه روز در هر کجای ایران که هستیم فقط یک قطره در مصرف آب صرفه جویی کنیم آن وقت می توانیم در روز میلیون ها قطره آب صرفه جویی کرده ایم.

او در این برنامه از همه ایرانیان خواست برای عضویت در این کمپین اقدام کنند تا قدمی در راه مقابله با بحران آب برداریم.

این کمپین در فضای مجازی نیز بازخورد فراوانی داشت؛ هنرمندان کشورمان که همیشه در پویش‌های مردمی حضور فعال داشتند این بار نیز با انتشار پیام و تصاویری در صفحات شخصی‌شان حمایت خود را از این کمپین اعلام کردند.

در ادامه می بینیم کدام هنرمندان در کمپین «یک قطره آب» رامبد جوان را همراهی کردند:




شبنم مقدمی
کمپین یک قطره آب

امیر جعفری

کمپین یک قطره آب

بهرام رادان

کمپین یک قطره آب


مهرانه مهین ترابی

کمپین یک قطره آب


کمپین یک قطره آب





لاله صبوری

کمپین یک قطره آب


محمدرضا هدایتی

کمپین یک قطره آب


سحر ولدبیگی
کمپین یک قطره آب

مژده لواسانی
کمپین یک قطره آب

مهدی پاکدل

کمپین یک قطره آب


پرستو صالحی
کمپین یک قطره آب


تهمینه میلانی
کمپین یک قطره آب



هادی کاظمی
کمپین یک قطره آب

حسین پاکدل
کمپین یک قطره آب


سحر قریشی
کمپین یک قطره آب

هدیه تهرانی
کمپین یک قطره آب



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.