یک جراح قلب با بیان اینکه انتخاب نوع جراحی در یکی از بیماریهای مادرزادی پیچیده قلب در ایران و دنیا معضل است گفت: این بیماری مادرزادی است که امروزه با استفاده از روشهایی مانند اکوکاردیوگرافی جنینی تا حد زیادی قابل تشخیص است .

دکتر رامین بقایی تهرانی جراح قلب در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه نحوه جراحی و انتخاب نوع جراحی در یکی از بیماریهای مادرزادی پیچیده قلب در ایران و دنیا معضل است، گفت: این بیماری شامل چند مشکل از جمله جابجایی یکی از رگهای اصلی قلب و سوراخ غیر طبیعی بین دو حفره بطن و نیز تنگی مسیر هدایت خون به ریه می باشد .

وی با اشاره به اینکه مجموعه اینها باعث می شود که نوزاد از بدو تولد یا کمی بعد از تولد دچار کبودی و علائم نارسایی قلبی شود، تصریح کرد : این بیماری مادرزادی است که امروزه با استفاده از روشهایی مانند اکوکاردیوگرافی جنینی تا حد زیادی قابل تشخیص است .

این جراح قلب یادآور شد: این کار توسط متخصصین قلب کودکان که دوره اختصاصی را گذرانده باشند یا برخی از متخصصین زنان یا رادیولوژی قابل انجام است .

دکتر بقایی تهرانی با بیان اینکه خوشبختانه این بیماری جزو بیماریهای نادر است، تصریح کرد : به افرادی شامل والدین یا خانواده ای که سابقه بیماری مادرزادی قلبی داشته اند و یا کسانی که سابقه سقط جنین داشته و یا مادران مبتلا به دیابت بارداری  توصیه می شود مراحل تشخیصی را طی نمایند .

وی تصریح کرد : درمان این بیماران امروزه با جراحی است که روشهای مختلف و پیچیده ای برای اینها وجود دارد به طوری که ممکن است یک بیمار چندین بار و به فواصل ، برای بهبودی کامل نیاز به جراحی داشته باشد.

دکتر بقایی در پایان با بیان اینکه بیش از 50 درصد این بیماران احتمال بهبودی کامل دارند خاطرنشان کرد : 50 درصد باقی مانده نیز با رفع کبودی و با مراقبتهای پزشکی میتوانند زندگی نرمالی داشته باشند .

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.