اصفهان؛

آران و بیدگل شهر نمونه قرآنی کشور مزین به آیین جزخوانی در ماه مبارک رمضان

حرم هلال بن علی(ع) در شهرستان آران و بیدگل؛ شهر نمونه قرآنی برای پنجمین سال متوالی معطر و متبرک به آیین جزخوانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان آران و بیدگل گفت: این آیین جزخوانی قرآن هر روز سحر بعد از نماز صبح در صحن حرم مطهر امامزاده محمد هلال بن علی (علیه السلام) برگزار و از طریق شبکه قرآن و معارف سیما و سایر شبکه های استانی پوشش داده می شود.

میثم نمکی،اجرای این آیین با حضور قاریان ملی و بین المللی همچون استاد حاج احمد ابوالقاسمی و محمد رضا پورزرگری، قرائت اذان توسط این قاریان کشوری در گلدسته های آستان و پخش زنده آن از شبکه سیما را تاکید کرد و گفت: آیین جزخوانی قرآن پس از شهرهای مشهد مقدس و قم در حرم محمد هلال بن علی (علیه السلام) آغاز و با استقبال باشکوه مردم متدین، قرآنی و مذهبی این منطقه روبرو شد.

وی، ظرفیت فرهنگی شهرستان آران و بیدگل و فضای معنوی آستان محمد هلال برای آیین جزخوانی را یادآورشد و گفت:آیین جزخوانی یکی از آیتم های این شهر نمونه قرآنی است.

به گفته وی، حضور قاریان و حافظان ملی و بین المللی نقش موثری در حضور خوب شهروندان به ویژه نوجوان و جوانان و حال و هوای معنوی و باشکوه این مراسم دارد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آران و بیدگل، حضور بیش از 15 قاری ممتاز و برتر مورد تایید شورای عالی قرآن تهران و شهرستان در مدت 30 روز برگزاری آیین جزخوانی هلال بن علی(علیه السلام) را یادآورشد و گفت: قاریان ملی و بین المللی بومی این شهرستان نیز از جمله دکتر مجتبی بیابان پور دارنده مدرک تخصصی درجه یک حفظ قرآن کریم و نفر اول مسابقات حفظ قرآن دانشجویان مسلمان در جهان، دکتر حسن احمدی زاده صاحب رتبه برتر مسابقات قرآنی دانشجویان کشور و علی اصغر قدیری مفرد نفر سوم مسابقات قرآنی ارتش های جهان که از مجمع قاریان و حافظان هلال نیز رشد پیدا کردند در این آیین جزخوانی تلاوت دارند.

نمکی، استقبال جمعیت از آیین جزخوانی به نسبتی که زمان برنامه در سحر و موقع استراحت است را بسیار عالی، قابل توجه و رضایت بخش دانست و گفت:حضور باشکوه نوجوانان و جوانان و اجرای برنامه های تشویقی و اقدامات انگیزشی نظیر توزیع کارت روزانه و اهدای هدایا و جوایز به آنها از دیگر فاکتورهای خوب این آیین است.

وی،توجه و استقبال شورای عالی قرآن صدا و سیما و حمایت سازمان اوقاف به واسطه نظم و انضباط، هماهنگی خوب و فضای عالی آیین جزخوانی هلال را خاطرنشان کرد و گفت: این حرکت یک امتیاز در فرهنگ سازی و نهادینه سازی فرهنگ قرآن و اثرات آن در سایر بقاع این شهرستان و الگوی خوبی در سطح کشور شد که امامزاده های شاخص و قطب های فرهنگی به این حرکت روی آوردند.

به گفته وی،استمرار فعالیت های قرآنی موسسات و نهادهای قرآنی شهرستان، تعداد انجمن های قرائت قرآن در قالب جلسات هفتگی سنتی و محلی، حضور موفق قاریان و حافظان بومی در مسابقات ملی و بین المللی با کسب رتبه های برتر، مشارکت خیرین قرآنی و تشویق آنها برای فعالیت های قرآنی، فعالیت مهد قرآن با 10 شعبه، مجمع قاریان و حافظان هلال، برگزاری دوره های آموزشی منطبق با دستور العمل معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و برگزاری دوره های تربیت قرآن آموز و مربی از شاخصه های برتر شهر نمونه قرآنی آران و بیدگل در کنار آیین جزخوانی آن در ماه مبارک رمضان است.

مسوول شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره ارشاد آران و بیدگل،کسب پنج رتبه برتر شرکت کنندگان این شهرستان طی سال گذشته در آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد بعد از شهر اصفهان را از دیگر افتخارات و امتیازات این شهر نمونه قرآنی برشمرد و گفت: درصد بالایی نسبت به علاقه مندی مباحث قرانی و رضایت از آموزه های عمومی قرآن در این شهرستان وجود دارد.

نمکی،تشکیل بانک اطلاعات فعالان قرآنی برای شناسایی قاریان، حافظان، مربیان، خیرین و مدیران قرآنی در جلسه شورای قرآنی را خاطرنشان کرد و گفت: تاکنون پرونده 25 فعال قرآنی اعم از استاد و مربی در حوزه بیمه تایید شده است.

وی در پایان تصریح کرد: آیین جزخوانی قرآن در آستان محمد هلال بن علی(علیه السلام)یکی از شاخص ترین فعالیت های فرامنطقه ای دارالشهدای آران و بیدگل در سطح ملی است.

حرم مطهر امامزاده محمد هلال بن علی (علیه السلام) فرزند بلافصل حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) در شهرستان آران و بیدگل در فاصله 210 کیلومتری شمال استان اصفهان واقع شده است که علاوه بر اجرای این آیین به واسطه سایر برنامه های فرهنگی مذهبی آن به ویژه مراسم روز شهادت امام علی(علیه السلام) در 21 رمضان، مراسم عزاداری شهادت ابالفضل العباس(علیه السلام) در شب و روز تاسوعا با عنوان "مراسم روز مشک و العطش" با پوشش زنده تصویری آن از طریق رسانه ملی و حتی شبکه های برون مرزی زبانزد خاص و عام در کشور است. 


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.