عمر شریف بازیگر مصری موفقی بود که توانست هالیوود را خیلی زود مجذوب هنر خود کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان-‌زهرا علی‌اکبر لو؛ عمر شریف هنرپیشه سر‌شناس مصری سینمای هالیوود روز گذشته در سن 83 سالگی در قاهره بر اثر سکته قلبی در گذشت.

وی متولد 10 آوریل 1932 میلادی در اسکندریه مصر بود، شریف پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه قاهره در رشته ریاضی و فیزیک، 5 سال شغل پدر خود را که تجارت چوب بود، ادامه داد ولی پس از آن برای ورود به عرصه بازیگری به آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن رفت.

اسم اصلی وی «میشل دیمیتری شلهوب» بود و وی پس از ورود به سینمای کشورش و دلباختگی به "فاتن حمامه" ستاره سینمای آن زمان مصر، مسلمان شد و به عمر شریف تغییر نام داد.

شریف پس از حدود یک دهه حضور در سینمای مصر، در سال 1962 میلادی در فیلمی انگلیسی زبان و حماسی بر پایه زندگی ادوارد لورنس به کارگردانی دیوید لین نقش‌ آفرینی کرد. این فیلم که «لورنس عربستان» نام گرفت، موفقیتی بزرگ را برای شریف در پی داشت و او علاوه بر نامزدی دریافت جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، جایزه گلدون گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل را نیز از آن خود کرد.

چند سال بعد، در 1965 میلادی، فیلم سینمایی «دکتر ژیواگو» به کارگردانی «دیوید لین» و این بار با درخشش عمر شریف در نقش اصلی، او را بیش از پیش در سینمای جهان مطرح کرد و این‌بار شریف موفق به دریافت جایزه گلدون گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام شد.

عمر شریف در فیلم‌های سینمایی بسیاری حضور داشت که «یک شب با پادشاه»، «10000 سال پیش از میلاد»، «مسافر» و «شهر را بلرزان»، فیلم‌های وی پس از سال 2000 میلادی هستند.

فیلم سینمایی «سیزدهمین سلحشور» و سریال «جزیره اسرار‌آمیز» نیز از جمله آثار مطرحی هستند که شریف در آنها به ایفای نقش پرداخت.

او در نوابر سال 2005 میلادی نشان «سرگی آیز‌نشتاین» یونسکو را به پاس همکاری تأثیر گذارش در صنعت فیلم جهان و گوناگونی فرهنگی دریافت کرد. نشان فوق که به نام کارگردان روسی «سرگی آیز‌نشتاین» نامگذاری شده، تاکنون تنها به 25 نفر در سراسر جهان تعلق یافته و از این رو بسیار حائز اهمیت است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار