در رویدادی باور نکردنی دهکده‌ای عجیب با ساختمان‌ها و اسکلت‌های باستانی مرموز در کشور بلغارستان سبب بهت و حیرت باستان شناسان حفار در جریان حفاری در اعماق زمین شده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان به تازگی یک روستای باستانی با قدمت 8 هزار سال شامل خیابانها و جاده‌ها در کشور بلغارستان در نزدیکی روستای Mursalero کشف کرده‌اند.

کشف دهکده باستانی مرموز این بار در کشور بلغارستان + تصاویر

گفتنی است تاکنون در جریان حفاری‌های صورت گرفته 3 خیابان به صورت موازی شامل 60 کوچه بازیک و خانه‌هایی بزرگ با دیواره‌های بلند کشف شده‌اند. 

کشف دهکده باستانی مرموز این بار در کشور بلغارستان + تصاویر

خانه‌های این روستا عمدتا دو طبقه بوده است که نشان دهنده پیشرفته بودن تمدن در آن روستا است.

این روستا در رده عصر نوسنگی دسته بندی می‌شود و همچنین دارای یک گودال آبی یا همان کانال برای رفت و آمد دریایی است.

باستان شناسان بلغاریایی این دهکده باستانی را در زمینی به مساحت 5 هکتار کشف کرده‌اند.

کشف دهکده باستانی مرموز این بار در کشور بلغارستان + تصاویر
علاوه بر بناهای باستانی، سفال، جواهرات و سایر اشیای زینتی در جریان حفاری‌ها بدست آمده است.

جنس مصالح مورد استفاده در این دهکده عصر نوسنگی عمدتا از خاک رس و سنگ بوده است.

کشف دهکده باستانی مرموز این بار در کشور بلغارستان + تصاویر
این دهکده باستانی نخستین بار در سال 1925 در جریان ساخت یک مسیر راه آهن کشف شده است اما حفاری آن در سالهای اخیر انجام پذیرفته است. 

کارشناسان اعتقاد دارند تا به حال تنها یک سوم از این روستا مورد حفاری قرار گرفته و بخش اعظمی از آن هنوز دست نخورده باقی مانده است. 

در این روستا اهالی همچنین از مصالحی چون برش‌های چوبی و مخلوط کردن آنها با خاک رس و گچ برای ساخت تزئینات استفاده می‌کردند. 

یک خندق در جلوی این دهکده برای ماهیگیری و پهلو گرفتن کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 

کارشناسان اعتقاد دارند اهالی این روستا به کار کشاورزی اشتغال داشته‌اند و شیوه تدفین جنینی به دلیل پیدا شدن یک اسکلت در این روستا نشان دهنده تمدن باستانی در این روستا است. 

کارشناسان در جریان حفاری‌های جدید در یک پناهگاه به نام Thracian بیش از 20 گودال مربوط به اهالی این روستا را کشف کرده‌اند.

در حال حاضر یک تیم حفاری متشکل از 130 نفر که 30 نفر آنها متخصص در رشته باستان شناسی هستند هر روزه 10 ساعت صرف حفاری این سایت باستان شناسی می‌کنند.

مسئولین حوزه‌های باستان شناسی و میراث در کشور بلغارستان اعلام کرده‌اند در نظر دارند تا این سایت باستان شناسی را به یک محوطه گردشگری و شبیه به یک موزه برای بازدید علاقمندان در آینده تبدیل کنند.

در حال حاضر طراحی در دست اجرا است که برخی از این ساختمان‌های باستانی دوباره سازی شوند.

پژوهشگران اعتقاد دارند این دهکده و صاحبان آن به تدریج ضمن جنگ با نژاد اسلاوها در قرون وسطی اروپا به تدریج نابود و دهکده خالی از سکنه شده است.

در فازهای آینده حفاری کارشناسان درصدد هستند تا در اعماق بیشتری به حفاری بپردازند.
شغل دوم بیشتر اهالی این دهکده بعد از کشاورزی، دامپروری و شکار بوده است.

به دلیل به آتش کشیده شدن بخش عظیمی از دهکده پیدا کردن بقایایی مانند ظروف، ظروف سفالی، تاسیسات، کوره مخصوص پخت غذا در بخشهایی از این سایت باستانی بسیار مشکل است.

ساخت این روستا به نحوی بوده است که تا امتداد سواحل رودخانه استروما یکی از رودخانه‌های بزرگ در بلغارستان ادامه داشته است.

معماری ساختمان‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌ها در این دهکده باستانی بسیار زیبا و حائز اهمیت است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار