مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: برای جلوگيری از هَدَررَفت آب در بخش كشاورزی استفاده از آبياری تحت فشار، بتونی كردن كانال های آبياری براي جلوگيری از اُفت آب ( تبخير، نفوذ به لايه های پايين و...)، نوسازی شبكه های و كانال های آب، انبار كردن آب در استخرها و آب انبارها و استفاده از سوپرجاذب از مهم ترين راه هاي جلوگيری از هَدَررَفت آب در بخش كشاورزي است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ یعقوب دین پژوه افزود: توسعه شیوه‌های جدید آبیاری قطره‌ای و بارانی در راستای استفاده از منابع موجود آب را باید در افزایش بهره‌وری از منابع آبی تاثیرگذار قلمداد کنیم.

وی تصریح کرد: اگر ما بتوانيم راندمان آبياری را افزايش دهيم مي توانيم برای توليد هركيلو محصول نياز به آب را كاهش دهيم كه اين مساله از دو طريق ممكن است اول اين كه آب كمتری مصرف كنيم و دوم اين كه مازاد آب حاصل از افزايش بهره وري در اراضی مكانيزه شده و در اراضی كه از اين سيستم استفاده نمی كنند برای آبياری مورد استفاده قرار بگيرد.

دین پژوه ادامه داد: افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب، امکان آبیاری زمین های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی رویه خاک را باید از جمله مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری برشمرد.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند اقدامات اساسی به منظور افزایش بهره‌وری مصرف آب است، زیرا محدودیت منابع آب و افزایش روز‌افزون مصرف در بخش‌های مختلف،‌ موجب شده تا مصرف بهینه این منبع حیاتی در کانون توجهات قرار گیرد.

وی افزود: تغيير الگوی کشت، بهبود راندمان آبياری و افزايش بهره‌وری براي جبران کم‌ آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگترين و مهم ترين مصرف‌ کننده آب است، امری ضروری به نظر می رسد.

دین پژوه بهبود راندمان آبیاری را در کاهش اتلاف آب در کشاورزی دخیل دانست و تاکید کرد: برای جبران کم‌آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگترین و مهم‌ترین مصرف‌کننده آب است، بهبود راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری امری ضروری است.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.