کارشناس مسائل هسته‌ای اظهار داشت: مذاکرات جنگی با تمام ابعاد است، یک جنگ واقعی، جنگی که درآن باید 57 میلیون ایرانی از دیپلمات‌ها حمایت کنند.

بی‌اعتمادی گره اصلی مذاکرات استحسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: براساس صحبت‌های عراقچی در روند مذاکرات توافق کلی انجام می‌شود سپس این طرح کلی از توافق در مجالس ایران و آمریکا بررسی می‌شود که این فرایند حدود یکماه به طول می‌انجامد البته تا پیش از ورود به مجالس کشورها در آغاز باید به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد.
 
وی افزود: شاید یکی از دلایل انتخاب این روش َآن است که در این صورت با تصویب توافق توسط شورای امنیت بهانه‌‌ای برای رد شدن آن در کنگره باقی نماند که این فرایند بین 30 تا 60 روز زمان نیاز دارد.

بهشتی پور در ادامه بیان کرد: در سخنان دکتر ظریف هشدار به طرف آمریکایی واضح است که اگر طرف آمریکایی بر زیاده‌خواهی‌ها و تحریم‌ها پافشاری کند توافقی در کار نخواهد بود زیرا توافق و تحریم جمع اضداد است که البته شدنی نیست بنابراین آمریکایی‌ها باید هوشیارانه از فرصت پیش آمده مراقبت کنند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: آمریکایی‌ها عادت دارند در مذاکرات و تعاملاتشان از موضع بالا حرف بزنند و سعی کنند که دنبال حداکثر امتیازات باشند اما بخوبی از مقاومت ایران و ایستادگی بر مواضعش آگاهی دارند در حالی که ایران انعطاف زیادی را برای شفاف‌سازی سیاست‌هایش نشان داده اما بر سر مواضع خود محکم ایستاده است مثلا در جایی می‌گوید بر سر غنی‌سازی مذاکره نداریم چرا که حق مسلم ما است اما در مورد تعداد سانتریفیوژ‌ها حاضر به مذاکره‌ایم یا در بحث ادامه تحقیق و توسعه ایران کوتاه نمی آید اما در مورد اینکه ذخایر اورانیوم به اکسید اورانیوم تبدیل شود حاضر به مذاکره هستیم چون اکسید کردن اورانیوم به معنای از بین بردنش نیست بلکه آن را تبدیل به قرص هسته‌ای می‌کنند و درصفحات سوخت قرار می‌دهند و قابل مصرف می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری مطلوب این است که تحریم‌ها یکجا برداشته شود اما باید ببینیم ممکن چیست یعنی اگر اعلام لغو تحریم‌ها با اجرای آن تفاوت داشته باشد فرایند اجرا باید زمان‌بندی مشخصی داشته باشد یعنی معلوم شود چه زمانی شروع شده و تا چه زمانی تمام آن برچیده می‌شود یعنی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اقدامات باید متناظر باشد تا هر وقت که ایران گامی برمی‌دارد طرف مقابل هم همزمان اقدامی را انجام دهد.

بهشتی‌پور تأکید کرد: بی‌اعتمادی گره اصلی مذاکرات است چون دو طرف نسبت بهم بی‌اعتماد هستند با هم مذاکره می‌کنند تا توافقی حاصل شود و براساس آن عمل کنند خیلی مهم است که درک درستی از گره کار داشته باشیم.


این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان خاطر نشان کرد: علت بی‌اعتمادی ما به طرف مقابل حقه‌ بازی آنان است اما چون ما هیچ وقت توافق چارچوب‌داری که بشود بر آن تأکید کرد وطی آن مشخص شود چه کاری را چه طرفی در چه زمانی باید انجام دهد نداشتیم، بی‌اعتمادیمان شدت پیدا می‌کند.

وی گفت: مذاکرات جنگی با تمام ابعاد است یک واقعی جنگی که درآن باید 75 میلیون ایرانی از دیپلمات‌ها حمایت کنند. 

کارشناس مسائل هسته‌ای اظهار داشت: شورای امنیت، آژانس انرژی اتمی و ... همگی بخش‌هایی از یک سیستم ناعادلانه بین‌المللی هستند اما چون سازوکاری بر آنها حاکم است ما می‌توانیم درجهت منافع خودمان از آن استفاده کنیم واز آنجایی که در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم که تحت این نظام ناعادلانه قرار دارد حتی اگر اراده ما هم نباشد متأسفانه این جایگاه بخاطر تأثیرگذاری‌اش برای ما مهم می‌شود.

وی عنوان کرد: پرونده جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی برخلاف اساسنامه آژانس و ترتیباتش به شورای امنیت ارجاع داده شد به بهانه اینکه ایران برهم زننده امنیت و تهدیدی در سطح بین‌المللی است و ما در یک برهه‌ای از زمان بجای آنکه از این سازوکار به نفع خودمان  سود ببریم آن را بی‌اهمیت دانستیم ودشمنانمان را متحد کردیم.

بهشتی پور در پایان گفت: ما باید در درون این نظام ناعادلانه برای احقاق حقومان بکوشیم اولا تحریم‌ها را متوقف کنیم ثانیا بین دشمنان تفرقه ایجاد کنیم و سپس در جهت برداشته شدن تحریم‌ها گام برداریم. 


انتهای پیام/

برچسب ها: توافق ، مذاکرات ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار