رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از آغاز عملیات مرمت و بازسازی چهار طاقی تاریخی نیاسر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ محسن جاوری افزود: میزان اعتبار اختصاص یافته برای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی 200 میلیون ریال است.

جاوری به اهمیت تاریخی این آثار اشاره کرد وافزود: قدمت اثر تاریخی چهار طاقی نیاسر به مربوطه به اواخر دوره اشكاني و اوايل دوره ساساني می رسد.

رئیس اداره ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري کاشان با تاکید بر اینکه این چهارطاقی در زمره يكي از كهن ترين و بزرگترين و سالم ترين چارتاقي هاي ايران به شمار مي رود اظهار داشت: از ديدگاه بررسي شيوه هاي معماري در گذشته آنچه كه در ساخت اين بنا جالب توجه و حائز اهميت است در واقع شيوه هاي بديع و مبتكرانه ساخت و ساز تاق بدون استفاده از قالب پيش ساخته ، نحوه تبديل پلان مربع به دايره در قسمت گنبد آن ، وجود تناسب هاي هندسي متوازن و منحصر به فرد در طراحي و رعايت تناسب در اجزاي متشكله آن مي باشد.

مسئول پایگاه میرات فرهنگی نیاسر نیز در ادامه به کارکردهای مختلف این بنای تاریخی اشاره کرد و افزود: در خصوص كاركرد بنا نظرات مختلفي ارائه شده است از جمله در روايات داستان گونه از آن به عنوان آتشگاهي مربوط به زمان اردشير ساساني نام برده شده است علاوه بر اين اساس مطالعات و تحقيقاتي كه در طي چند سال اخير برخي از محققين از جمله آقاي رضا مرادي غياث آبادي بر روي ساختار چارتاقي هاي ايران به ويژه بر روي چارتاقي نياسر انجام داده اند چارتاقي ها را به عنوان شاخص اندازه گيري زمان با استفاده از تغييرات ميل خورشيد دانسته به گونه اي كه در مواقع خاصي از سال پرتوهاي خورشيد در زاويه خاصي از بنا قرار مي گيرد.

علی ابوالفضلی به مرمت و بازسازي اضطراری این اثر تاریخی اشاره کرد و افزود: پاک سازی درزهاروی سقف های تخت و طاق و چشمه،اجرای بند کشی از اقدامات مرمتی این ایمنا است.

اين بنا در تاريخ 21/08/1317 به شماره 316 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: چهار ، نیاسر ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.