رد پای گذشته در آثار هنری مشهود است و هر خلق هنری باید از پشتوانه‌ی تاریخی بهره ببرد.

عباس رحمانی هنرمند خوشنویس در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص اهمیت پشتوانه  تاریخی و اصالت فرهنگی در خلق آثار هنری گفت: هر چیزی باید ریشه داشته باشد هنر نیز از این قاعده مستثنی نیست. اصالت در آثار هنری، کلاسیک و مدرن نمی‌شناسد و هر خلق هنری باید از پشتوانه‌ی غنی تاریخی بهره ببرد.

وی افزود: رد پای گذشته خواه ناخواه در آثار هنری مشهود است.

اگر مسیر تولید آثار را در هر حوزه‌ای بررسی کنیم به ریشه‌های اصیل آن هنر خواهیم رسید. حتی در پست مدرن آثار ارائه شده که از مقبولیت سنی برخوردار است برای پایداری باید اصالت‌ها را در نظر داشته باشد و کارهای هنری با اصالت فرهنگی از امتیاز ویژه برخوردار است.

وی در مقایسه هنر مردن و کلاسیک عنوان کرد: امروزه شاهد تولید آثاری هستیم که از ریشه‌های عمیق فرهنگی بی‌بهره‌اند و عده‌ای صرفاً با نگاه به زیبایی ظاهری و سطحی نگری در وادی هنر فعالیت می‌کنند.

این هنرمند خوشنویس ادامه داد: باید دید جامعه عمیق‌تر گردد و با حمایت‌های دولتی رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما با معرفی اشخاص برجسته و نمایش رنج‌ها و مشقت‌هایی که در این عرصه متحمل شده‌اند به پیشبرد هنر کمک کند.

وی در این راستا افزود: در بحث شناخت بزرگان هنری هنوز ضعف داریم.

مردم خیلی از شخصیت‌های هنری را نمی‌شناسند. چند سال قبل در کتاب‌های درسی استاد فرشچیان به عنوان چهره ماندگار و استاد برجسته کشور در عرصه هنر معرفی شد و چه خوب است که اکنون این نام به گوش دانش‌آموزان و هنرجویان ابتدایی آشناست. با ادامه‌ی این کار و توجه ویژه به هنرمندان شاخص در مطبوعات و کتاب‌های درسی می‌توان قدم‌های جدی در این عرصه برداشت.

رحمانی در پایان افزود: تکیه بر بی‌پروایی صرف در کارهای هنری به هیچ‌ وجه مشخصه‌ی خوبی برای هنر مدرن نیست و مثل نسیم صبا که برای مدت کوتاهی می‌وزد حتی اگر مخاطب هم داشته باشد اثرگذار نبوده و محدوده‌ی زمانی اندکی دارد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار