برداشته شدن تحريم‌ها بايد با اجرای تعهدات ايران همخوانی داشته باشد

بن کارین، عضو دمکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت برداشته شدن تحریم ها می بایست با پیشرفت های ایران در اجرای تعهداتش همخوانی داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز آمریکا، بن کارین، عضو دمکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت برداشته شدن تحریم ها می بایست با پیشرفت های ایران در اجرای تعهداتش همخوانی داشته باشد.

کارین گفت در صورتی که توافق نزدیک باشد، باید بر اساس شرایطی که در این توافق درج می شود، درباره آن قضاوت کرد. هدف ما این است که ایران را از تبدیل شدن به یک قدرت اتمی بازداریم. بهترین گزینه نیز توافقی قوی است که امیدوارم به زودی شاهد چنین توافقی باشیم.

کارین درباره اینکه این توافق بایست چه محتوایی داشته باشد گفت می بایست زمان کافی در اختیارمان قرار بدهد که بتوانیم مشخص کنیم آیا ایران به شروط قید شده در توافق عمل می کند یا نه؛ می بایست جامع باشد و ایران را از برداشتن هر گامی برای تولید سلاح اتمی بازدارد. این بدان معناست که می بایست بازرسی‌های کامل و بازرسی از مراکز نظامی صورت بگیرد، بتوانیم فعالیت‌های پنهانی را برای تلاش برای تولید سلاح اتمی شناسایی کنیم.

وی افزود می‌بایست بتوانیم تخفیف تحریم ها را منوط به پیشرفت هایی بکنیم که آنان به دست می آورند. می بایست سابقه برنامه اتمی آنان را بدانیم. می بایست مبنایی برای حرکت به پیش داشته باشیم. اینها شروط بسیار مهمی هستند که باید در توافق قابل قبول گنجانده شوند.

سناتور دمکرات درباره اظهارات کری مبنی بر اینکه نیازی نیست از تمام گذشته برنامه اتمی ایران اطلاع داشته باشیم گفت به نظر من باید نگاه به سابقه وجود داشته باشد، صحبت جان کری از این بود که مساله اذعان آنان به آنچه در گذشته انجام می دادند نیست. با این حال بازرسان باید بدانند که در گذشته چه روی می داد تا مبنایی برای پیشرفت داشته باشند. از این رو باید مصاحبه صورت بگیرد، باید از ابعاد نظامی آنان مطلع باشیم. این مساله برای داشتن اطلاعاتی موثر از درون برنامه اتمی ایران بسیار مهم است.

بن کارین درباره اینکه آیا اطمینان دارد که دولت آمریکا بعد از رسیدن به توافق، آن را برای بازبینی کنگره ارسال می کند یا نه گفت بستگی به این دارد که در این توافق چه چیزی باشد؛ بهترین گزینه توافقی قوی است. کنگره بازنگری مستقل خود را خواهد داشت، یکی از دلایلی که من مفتخر به همکاری با سناتور کورکر بودم این است که حمایت یکپارچه کمیته خود و تقریبا حمایت یکپارچه کنگره را برای بازنگری کنگره به دست آوردیم. از این رو ما فرصتی برای بازبینی توافق خواهیم داشت، ضمیمه های آن را می بینیم، خواهیم دید که آیا بازرسی های آزاد داریم یا نه، تخفیف تحریم ها با پیشرفت های به دست آمده همخوانی دارد یا نه، اینکه ایران به تعهدش برای کنار گذاشتن برنامه تسلیحات اتمی خود پایبند است یا نه، چه شکلی از تحقیق مجاز است، همه این اطلاعات در اختیار کنگره قرار می گیرد تا بتوان به صورتی مناسب ارزیابی و تصمیم گیری شود که اتخاذ چه تصمیمی از سوی ما مناسب است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار