نیروی هوایی ارتش هند اخیراً از نیاز خود برای در اختیار گرفتن دست‌کم 80 فروند جنگنده فرانسوی رافائل خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه تریبیون هند، به دنبال بحران ارتش هند در کمبود ناوگان جنگنده‌های کارآمد و عملیاتی، نیروی هوایی این کشور به‌تازگی تقاضای خرید دست‌کم 80 جنگندۀ فرانسوی رافائل را به‌طور رسمی تسلیم وزارت دفاع هند کرده است.

"داسو رافائل"، هواپیمای جنگندۀ دوموتورهٔ چندمنظورهٔ فرانسوی است که در شرکت هوانوردی «داسو» ساخته می‌شود. شرکت داسو این هواپیما را جنگنده‌ای با قابلیت پنهان‌کاری نسبی توصیف کرده که قادر است همزمان وظایفی همچون برتری هوایی، بمباران اهداف زمینی، شناسایی و مأموریت‌های بازدارندگی اتمی را ایفا کند.

این هواپیما در سال ۱۹۸۶ اولین پرواز خود را انجام داد و از سال ۲۰۰۱ وارد فعالیت رسمی در ارتش فرانسه شد. هند، مصر و قطر سه کشوری هستند که قرارداد خرید این جنگنده را امضا کرده‌اند و چندین کشور هم در حال بررسی رافائل برای عضویت در ناوگان جدید خود هستند.

دولت هند در ماه آوریل امسال به تصمیم خود برای خرید 36 جنگنده از این نوع اشاره کرده بود. گرچه نیروی هوایی ارتش در ابتدا از نیاز ناوگان این کشور به 126 جنگنده خبر داده بود، در طرحی که اخیراً برای وزارت دفاع ارسال کرده از کمبود تنها 5 دستۀ اسکادران (متشکل از 16 هواپیما) صحبت کرده است.

به گفته برخی از منابع، نیروی هوایی هند معتقد است محاسبات دولت برای خرید تنها 16 جنگنده رافائل نمی‌تواند پاسخگوی بحران فعلی در ارتشی باشد که تا سال 2022 دیگر قادر به استفاده از ده‌ها جنگندۀ میگ-21 و میگ-27 در ناوگان مستعمل خود نخواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار