50 کشتی‌سازی ایران در چند سال گذشته با تحریم‌های موجود سفارش ساخت جدیدی نگرفته‌اند.

پیمان مسعود زاده عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریای کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قابلیت صنعت دریایی اظهار داشت: در کشور ما پتانسیل ساخت انواع شناور وجود دارد، حدود 50 کشتی‌سازی در حال ساخت انواع شناورهای بزرگ و کوچک هستند که  14 کشتی‌سازی بزرگ اعم از دولتی و خصوصی و مابقی کشتی‌سازی‌های متوسط و کوچک‌اند.

وی افزود: مشتریان این کشتی‌سازی‌ها اغلب شرکت‌های نفتی، سازمان بنادر و کشتی‌رانی‌ها هستند که در چند سال گذشته با تحریم‌های موجود سفارش ساخت جدیدی شکل نگرفته است.

مسعود زاده در ادامه گفت: کشتی‌سازی‌ها را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، شناورهای بزرگ که بر اساس تناپ سنجیده می‌شوند و کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن 85 درصد تولیدات جهانی را در این حوزه در اختیار دارند و شناورهای متوسط و کوچک که شناورهای خدماتی هم شناخته می‌شوند.

وی افزود: در بخش یدک‌کش کشور هلند، مسافربری استرالیا، گارد ساحلی ایتالیا و لجستیک دریایی برای سکوهای نفتی کشورهای مالزی و سنگاپور پیشرو در ساخت این نوع شناورها هستند.

وی با اشاره به اینکه در این صنعت پتانسیل پیشرفت و توسعه وجود دارد و ساخت این شناورها لایروب، ماهیگیری، لندینگ کراپ، چند منظوره، تندرو و ... گفت: در بخش یدک‌کش بالغ بر 2 فروند ساخت داشتیم و از مهمترین آن ساخت یدک‌کش با قدرت 16000 هزار اسب بخار در شمال ایران است.

وی اضافه کرد: حتی‌الامکان صادرات این خدمات را هم داریم اما در گذشته بعضی از سفارشات به خارج کشور داده شده و کشورهای خارجی در قبال این سفارشات به شناورها فاینانس هم داده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: صنعت دریایی در کشور، جذب گردشگری و شیلات تاثیر بسزایی دارد، حمایت و اعتماد در این صنعت می‌تواند باعث رشد و شکوفایی در حوزه‌های مرتبط  شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار