اثر تاریخی خانه ناصری بروجن در استان چهارمحال و بختیاری در تاریخ دوازدهم خرداد امسال و به شماره 31266 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شهرکرد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: بنای تاریخی خانه ناصری بروجن بر اساس مصوبه شورای ثبت و حریم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در تاریخ 12/3/94 و به شماره 31266 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

بهمن عسگری با بيان اينكه اثر مذكور تحت حفاظت و نظارت اين سازمان قرار دارد، افزود: هرگونه دخل و تصرف يا اقدام و عمليات منجر به تخريب يا تغيير هويت آن، برابر مواد 558 تا 569 كتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزيرات و مجازات های بازدارنده) جرم محسوب شده و مرتكب، مشمول مجازات های قانونی می شود.

وی با اشاره به اینکه خانه ناصری بروجن متعلق به دوره پهلوی و یکی از خانه های زیبای شهر بروجن می باشد، قدمت، تزئینات معماری، حفاظت فیزیکی و کاربردی و احیاء بنا را از مهمترین دلایل ثبت ملی این اثر برشمرد.

عسگری با اشاره به ویژگی های معماری ایرانی این بنا از جمله زیر زمین با تکنیک های سنتی و سقف طاقی، افزود: اتاق شاه نشین از زیباترین قسمت های این خانه است.

به گفته وی؛ عمده ترین مصالح به کار رفته در خانه ناصری بروجن، آجر، خشت، ملات کاهگل و چوب است.

گفتنی است: در حكم ثبت اين اثر آمده است؛ اجراي قانون راجع به حفظ آثار ملي مصوب 1309 مجلس شوراي ملي، نظام نامه اجرايي آن مصوب 1311 هياًت وزرا، تبصره دوم قانون تجديد استخدام آندره گدار مصوب 1323 مجلس شوراي ملي، ماده واحده قانون ثبت آثار ملي مصوب 1352 مجلس شوراي ملي، بند (ج) ماده واحده قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي كشور مصوب 1367 مجلس شوراي اسلامي، خانه ناصري بروجن با شماره 31266 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

شهرستان بروجن، با 119 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن ( شهر بروجن، با بیش از 52 هزار نفر جمعیت ) در فاصله 62 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.