همراه با مذاکرات وین/199

کیک نیمه پخته توافق؛ مواد لازم برای پخت نهایی چیست؟/ مذاکره کنندگان 1+5 در مورد تیم ایرانی چه می‌گویند؟

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای ورود به بحث مذاکرات در دولت جدید، اقدام به ارائه طرح‌های جدید کرد که تاکنون خیلی از آنها نه تنها پذیرفته شده بلکه پیشرفت‌های کنونی این روند را باید مدیون این اهتمام دانست.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از وین، مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 با تمام فشردگی‌ها اکنون به مرحله حساس خود رسیده که نیازمند مولفه‌هایی است تا به بار بنشیند.



1+5 و اجماع: یکی از این مولفه‌ها موضوع اجماع میان اعضای 1+5 است که میزان این اجماع را می‌توان در مواضع و اظهار نظرات مقامات آنان دریافت چرا که توافق جامع نیازمند اجمعا نظر طرفین خواهد بود و هرچقدر مواضع داخلی 1+5 به هم نزدیک باشد و بر اساس هدفی واحد به تلاش در این زمینه بپردازند.

ار هرکدام از اعضای 1+5 بخواهند بر اساس هم پیمانی های بیرون از این گروه مواضعی را در مذاکرا ترتیب دهند قطعا فضای مذاکراتی سمت و سویی دور از صداقت و واقعیت پیش خواهد رفت در همین راستا وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی ویدیویی به آمریکا و متحدین غربی آن در 1+5، اظهار داشت: اگر طرف‌های غربی و آمریکایی فاقد شجاعت برای مصالحه، خودباوری برای انعطاف، پختگی برای اتخاذ تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت‌های کهنه باشند، هیچ توافقی در کار نخواهد بود.بیشتر

اکنون به نظر می رسد عدم اجماع و تناقص میان طرف غربی وجود دارد و در اظهار نظرهای وزرای خارجه آنها نیز این امر کاملا مشهود است

یک تیم همه فن حریف
: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای ورود به بحث مذاکرات در دولت جدید، اقدام به ارائه طرح‌های جدید کرد که تاکنون خیلی از آنها نه تنها پذیرفته شده بلکه پیشرفتهای کنونی این روند را باید مدیون این اهتمام دانست از سوی دیگر مذاکرات هسته‌ای کشورمان جنبه‌های حقوقی فراوانی دارد و در نتیجه رسیدن گفتگوهای به این مرحله خود نشان از  توانایی طرف ایرانی  در بحث حقوقی دارد که موجب شگفتی طرف غربی شده است و منابع غربی نیز  اعلام کردند مذاکره کنند گان 5+1 از طرح برخی مسایل از سوی کارشناسان حقوقی ایران شوکه می‌شوند.

همچنین سرعت عمل و دانش حقوقی طرف ایرانی به طوری موجب شگفتی شده که وزیر خارجه آلمان نیز در گفتگویی بر این مسئله تاکید کرد.

نکته دیگر اینکه مذاکره کنندگاه ایرانی با ورود به اتاق‌های مذاکره بر هه مسائل اشراف دارند به طوری که در چینش مذاکره کنندگاه طرف مقابل هنگامی که دقیق می‌شویم میبینیم که برای هر موضوعی کارشناس خود را به همراه آورده‌اند و مدام نیاز به هماهنگ کردن مواضع دارند اما چینش تیم ایرانی به گونه‌ای دیگر است.

تمرکز بر اقدامات متناظر: رایزنی های ایران و 1+5 علاوه بر مسلط بودن بر مباحث ریزه کاری هایی دارد که اگر طرفین به آن بی توجه باشند می تواند تفسیرهای غلطی را در توافق به وجود آوردن که توافق خوب را تحت شعاع قرار خواهد در نتیجه دقت در بکار گیری "کلمات" همه در راستای این است که بحث متناظر بودن اقدامات که مورد تاکید رهبری انقلاب است محقق شود.

مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی سران قوا و مسئولان و مدیران ارشد نظام درباره خطوط قرمز مذاکرات هسته ای افزودند: لغو تحریم ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی دهد تا تحریم ها لغو شود ما این مسئله را مطلقاً قبول نداریم.

رهبر انقلاب افزودند: اجرائیات لغو تحریم ها نیز باید با اجرائیات تعهدات ایران متناظر باشد.بیشتر


دیپلماسی گفتمان و ابزار لازم برای آن: ورود بر عرصه دیپلماسی گفتمان نیز ابزارهای لازم خود را دارد که یکی از آنها شفافیت تسلط بر زبان است، تیم هسته‌ای کشورمان با عملکرد حرفه ای کارشناسان حقوقی همچنین تسلط بسیار عالی بر زبان، مبانی نظری حقوق بین‌الملل موجب شگفتی شده است.

کیک نیمه پخته توافق: با وجود این موارد این کیک توافق مراحل پختش تا حدود چشم‌گیری جلو آمده اما برای کامل شدن نیازمند اراده سیاسی از سوی طرف مقابل است تا تصمیم جدی را بگیرد که مذاکرات را برای نتیجه می‌خواهد یا خریدن زمان برای اهدافی دیگر.

انتهای پیام/


برچسب ها: مذاکرات ، وین ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار