رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور خبر داد:

تهران بیشترین مدارس فرسوده را دارد/ 695 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: بافت فرسوده مرکز استانها بیشترین مدارس تخریبی کشور را دارند و 90 درصد اعتبارات ملی صرف جایگزینی مدارس ایمن می‌شود.

مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه دو سوم مدارس کشور از ایمنی کامل برخوردارند، گفت: از مجموع بیش از 53 میلیون متر مربع فضای آموزشی که در اختیار دانش‌آموزان بخش دولتی است تنها یک سوم آن نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی هستند. 

وی تصریح کرد: بزرگترین کار عمرانی آموزش و پرورش تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است که 90 درصد اعتبارات ملی صرف این امر می‌شود. 

رئیسی افزود: خوشبختانه امسال با تصویب مجلس شورای اسلامی 695 میلیارد تومان اعتبار برای تحقق این امر اختصاص یافته و اولویت ما مناطق محروم و کمتر برخوردار است. 

وی تاکید کرد: بیشترین مدارس تخریبی کشور در مرکز استانها قرار دارد و از این میان شهر تهران بیشترین سهم کلاس درس فرسوده را به خود اختصاص می‌دهد. 

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، از اجرای طرح کلاس‌های درس پیش‌ساخته کانکسی خبر داد و گفت: استفاده از این کلاسها در مناطقی که جمعیت ساکن ندارد و بخصوص برای عشایر پیش‌بینی شده است البته در برخی مدارس که پایه ششم به آنها اضافه شده به ناچار از این کلاس‌ها استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: این کلاسها کاملا ایمن ، استاندارد و از لحاظ تجهیزات کاملا بروز هستند. 

وی افزود: تلاش ما این است که در مناطقی که امکان استقرار دانش‌آموز وجود دارد کلاسهای درجا ساخته شود مگر آنکه تعداد دانش‌آموز کم باشد. 

رئیسی تصریح کرد: هزینه خرید و نصب هر کلاس کانکسی بیش از 20 میلیون تومان است و سرانه هر دانش‌آموز در این طرح بیش از کلاس‌های عادی است. 

وی خاطر نشان کرد: آرزوی ما و سیاست وزارت آموزش و پرورش افزایش ایمنی مدارس است که امیدواریم این رسالت بزودی برای تمام مدارس کشور محقق شود. 

«مدرسه کپری» در کشور نداریم
مرتضی رئیسی  اظهار داشت: به هیچ عنوان مدرسه کپری در کشور نداریم و آنهایی که اعلام می‌شود، کلاس درس کپری است.

وی افزود: در هر نقطه کشور که کلاس کپری وجود داشته باشد و مردم به ما اطلاع دهند، به سرعت آنها را جمع‌آوری می‌کنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در استان کرمان با آن مفهومی که از کپر صحبت می‌شود چنین چیزی وجود ندارد و ممکن است کلاس کانکسی باشد، اما کلاس کپری نداریم.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که «پیش از این کلاس‌های کپری در کشور وجود داشت و قابل روئیت بود، آیا این موضوع را قبول دارید؟»، گفت: در آنجا به دلیل مشکلات قومیتی که وجود داشت اجازه حضور دانش‌آموزان در مدرسه نزدیک را نمی‌دادند و آنها را به سمت کلاس‌های کپری هدایت می‌کردند یعنی مشکلات اجتماعی وجود داشت زیرا در نزدیکی آنجا مدرسه بود و آنها به کلاس درس نمی‌رفتند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وجود کلاس‌های کپری در کشور زاییده مشکلات اجتماعی، قومی، قبیله‌ای و خشکسالی است، تصریح کرد: به استان‌ها اعلام کردیم که اگر اطلاعی در خصوص وجود کلاس کپری دریافت کردید سریعاً کلاس پیش‌ساخته به جای آن احداث شود و اگر ماندگاری مردم در آنجا وجود داشته باشد، کلاس درس ساخته می‌شود.

وی افزود: بسیاری از کلاس‌های درسی که ساخته‌ایم و کلاس‌های پیش ساخته‌ای که در محل کپرنشین‌ها نصب کردیم، اکنون خالی هستند؛ تصاویری داریم که بیشتر از 10 کلاس پیش ساخته خالی داریم و جمعیت از آنجا کوچ کرده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در مجموع وضعیت تراکم دانش‌آموز کشور در مناطق روستایی و کپرنشین از متوسط پایین‌تر و بسیاری از کلاس‌های درس خالی است، عنوان کرد: در استان سیستان و بلوچستان تصاویری از کلاس‌هایی داریم که از اموال بیت‌المال ساخته شده است و اکنون به علت کوچ جمعیت خالی مانده است.

رئیسی گفت: اعلام می‌کنم در حالی که رسانه‌ها اکنون تا عمق روستاها رفته‌اند در هر جایی که در کشور کلاس کپری وجود داشته باشد، به سرعت با کلاس استاندارد و مناسب جایگزین خواهیم کرد ولی این موضوع هم وجود دارد که به دلیل عدم ثابت بودن جمعیت در مناطق کپرنشین، تأمین کلاس‌های درس نیاز به سایر زیرساخت‌ها دارد.




انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار