استاندار اصفهان گفت : درحال حاضر 500 هکتار از زمین هاي منطقه ي شرق اصفهان برای کشت تاغ آماده اجرا شده است و براي پنج هزار هكتار نيز نهال تاغ برای اجرای طرح مقابله با گردوغبار و تثبيت خاك تولید شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از اصفهان، رسول زرگرپوردر کارگروه مقابله با گرد و غبار استان اصفهان، با بيان اهميت بالايمقابله با ریزگردها و گرد و غبار برای مدیریت استان، گفت: اهمیت مقابله با گرد و غبار موجب شده تا جلسات اين کارگروه براي مقابله با این پدیده بصورت هفتگی برگزار شود.

استاندار اصفهان به شناساییکانون های گرد و غبار اشاره كرد و افزود: برنامه جامعي برای مقابله با گرد و غبار تدوین شده است و در حال حاضر در خصوص برنامه ريزي براي اجراي اين برنامه تصميم گيري خواهد شد.

وي به تاغكاري در 10 هزار هكتار از كانون هاي اصلي گردو غبار در منطقه ي اصفهان اشاره كرد و افزود:‌ با توجه به اينكه با مدیریت عادی و روال معمولیدستيابي به اين هدف امكان پذير نيست و زمان بر خواهد بود از يك مدیریت جهادی با مشاركت و همكاري همه دستگاهها و نهادهای ذیربط استفاده خواهيم كرد و در اين راستا دستگاهها برای تکمیل عملیات اجرایی این طرح باید فعالیت خود را پنج برابر کنند.

استاندار اصفهان خاطر نشان كرد: در اين جلسه تثبيت 8 هزار و 500 هکتار در شهرستان اصفهان و یکهزار و 500 هکتار در شهرستان برخوار به تصويب رسيد تا بتوانيم كانون هاي اصلي ايجاد گردوغبار را در منطقه ي اصفهان تثبيت و كنترل نماييم.

رسول زرگرپور با بیان اینکه نهال تاغ و پساب فاضلاب برای آبیاری اين مناطق توسط استانداری اصفهان تامین خواهد شد، افزود: براساس تقسیم کاری انجام شده، مقررشده است2هزار هکتار از این اراضی را شهرداری اصفهان ، 2 هزار هکتار را پدافند هوایی، یکهزار و 800 هکتار را نیروی هوایی و چهار هزار و 500 هکتار را منابع طبیعی با همکاری بخش خصوصی و سازمان بسیج سازندگی زیر کشت تاغ قرار دهند.

زرگرپور يادآور شد: درحال حاضر 500 هکتار از این زمین ها برای کشت تاغ آماده اجرا شده است و براي پنج هزار هكتار نيز نهال تاغ برای اجرای این طرح تولید شده است.

استاندار اصفهان با اشاره به تخریب صدها هکتار اراضی در شرق اصفهان به دلیل برداشت های بی رویه خاک و درشت دانه ها در طی سالهای گذشته عنوان نمود: وزش باد با کمترین شدت ریزدانه های این منطقه را به سمت اصفهان هدایت می کند و موجب ایجاد پدیده ریزگردها در اين شهر می شود.

مدير ارشد استاندر ادامه به كانون هاي انسان ساز گردوغبار اشاره كرد و افزود: وجود بیش از 350 کارخانه تولید آجر، بیش از 70 کوره گچ در شعاع 50 کیلومتری شرق اصفهان نقش مهمی در انتشار گرد و غبار در هوای اين شهردارند و به همین دلیل کارگروهی برای اتخاذ راهبردهای مناسب جهت کاهش آلایندگی ناشی از این واحدها تشکیل شده است.

زرگرپور يادآور شد: براساس مصوبات این کارگروه مجوز فعالیت هیچ معدنی در این منطقه تمدید نخواهد شد و هیچ مجوز جدیدی برای احداث معدن در منطقه صادر نمی شود و همچنين واحدهاییکه آلایندگی آنها محرز شده نیز فرصت داده مي شود تا رفع آلایندگی نمايد.

وي با بيان اينكه براي انتقال و جابجایی این واحدها به خارج از شعاع 50 کیلومتری برنامه ها و طرح هایی را با کمک اتحادیه ذیربط به اجرا گذاشته خواهد شد، تصريح كرد: تاکنون تعدادی از معادن گچ كه به دلیل آلایندگی یا پایان مجوز فعالیت، تعطیل شده اند و سایر واحدها نیز در صورت ارائه تسهیلات مناسب، برای انتقال به خارج از محدوده تعیین شده اعلام آمادگی کرده اند و كارگروه مربوطه نيز بايد طي يكماه آينده برنامه ي نهايي خود در اين خصوص اعلام نمايد.

رسول زرگرپوراستفاده از پساب در منطقه اصفهان را موضوع مهمی برشمرد و تصريح كرد: استفاده از پساب از يك طرف بعنوان نياز اوليه براي اجراي برنامه ي مقابله با گرد وغبار مطرح است و از طرف ديگر براي احیای تالاب بین المللی گاوخونی بايد پساب استاندارد به سمت اين تالاب هدايت شود كه در مرحله ي اول استفاده از پساب براي آبياري 10 هزار هكتار از طرح مقابله با ريزگردها به تصويب رسيد.

استاندار اصفهان با بيان اينكه باید در مرحله ي دوم درخصوص استفاده از پساب در مزارع و ايجاد مشكلات زيست محيطي و بهداشتي و برداشت غیر مجاز این پساب ها تصمیم گیری شود، افزود: تصميم گيري در اين خصوص به گذشت زمان نیاز دارد چرا كه بخشی از پساب فاضلاب تصفیه خانه های اصفهان ممکن است در گذشته به افراد اختصاص یافته اما بخش عمده آن متعلق به حکومت و برداشت از آنها غیر شرعی و غير قانوني است.

گفتني است در اين جلسه دستگاه هاي ذيربط آخرين اقدامات خود را در رابطه با كنترل كيفي هواي منطقه ي اصفهان و مقابله با ريزگردها ارائه نمودند.  

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.