معاون سیاسی امنتی استاندار همدان گفت: در استان 158 واحد تجاری فروش داروهای گیاهی و طب سنتی فعالیت می کنند که باید فعالیت آنها هدفمند و قانونمند شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از همدان؛ابراهیم الهی تبار در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان گفت: از میان واحد های تجاری طب سنتی استان متاسفانه 55 واحد پروانه کسب خود را از اتحادیه آرایشی و بهداشتی گرفته اند و این موضوع باید به عنوان مشکلی در ساماندهی این واحد ها برطرف شود.


وی با بیان اینکه در شهر همدان 67 واحد عطاری و طب سنتی دارای پروانه کسب فعالیت می کنند افزود: در بازرسی های انجام شده 6 واحد بدون پروانه کسب در همدان شناسایی شده است.

 الهی تبار پیش بینی کرد با توجه به استقبال خوب مردم برای استفاده از داروهای گیاهی  تعداد واحد های عطاری و طب سنتی استان به 200 واحد برسد اظهار داشت: با همکاری اماکن ، اداره کل صنعت ، معدن و تجارت، اصناف و تعزیرات بازرسی ها امسال 89 مورد بازرسی از این واحد ها داشته ایم که به 25 واحد تذکر کتبی داده شد.

وی مهمترین تخلفات صورت گرفته در عطاری ها و مراکز توزیع داروهای سنتی را عرضه داروهای غیر مجار ، داروهای تقلبی و یا داروهایی که عرضه آنها خارج از شبکه توزیع داروخانه ای و رسمی کشور و توزیع داروهای ماهواره ای دانست و گفت: یکی از مهمترین مشکلات در توزیع این دارو ها توزیع قرص برنج است که پارسال از 17 مورد مسمومیت در استان 5 مورد فوتی داشته ایم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با تاکید بر اینکه استان همدان به عنوان استان برجسته کشور در زمینه تهیه و توزیع داروهای گیاهی به شمار می رود افزود: باید به فروشندگان این دارو ها و عطاری های استان آموزش های طب سنتی داده شود و یا مجوز این واحد ها به افراد تحصیل کرده در حوزه معاونت بهداشت و درمان داده شود.

ابراهیم الهی تبار خواستار فرهنگ سازی در استفاده از طب سنتی در جامعه شد و اضافه کرد: در طرح نظام سلامت کشور باید به این بخش توجه بیشتری شود زیرا با فرهنگ ایرانی ، اسلامی ما سازگار است و از گذشته در کشور ما اجرا می شد.

وی تنوع گیاهان دارویی در استان را 300 نوع عنوان کرد و گفت: از لحاظ توان علمی و زیر ساخت ها در زمینه توسعه طب سنتی در استان مشکلی نداریم و باید فعالیت های نرم افزاری و ساماندهی اجرای فراگیر قانونمندی طب سنتی با پیگیری سازمان صنعت ، معدن  و تجارت و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در یک چهار چوب معین مشخص کنیم.

انتهای پیام/س


برچسب ها: همدان ، فعالیت ، دارو ، گیاهی ، طب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.