شیب صفر شهرستان‌ ری موجب شد تا جهت جمع آوری آب‌های سطحی تا به امروز تعداد 700 حلقه چاه حفر شود.

مجتبی حسین علی بیگی، رئیس اداره مسیل‌ها و قنات شهرداری منطقه 20 در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه شهرستان ری در دشت سطح واقع شده و فاقد شیب مناسب است، اظهار کرد: حرکت‌ آب‌ها بر اساس شیب و جاذبه زمین است، اما به دلیل اینکه شهرستان "ری" در شیب صفر قرار داشته و اغلب معابر آن فاقد شیب مناسب هستند، آ‌ب‌های سطح که به طور عمده حاصل ریزش‌های جوی هستند، در یک مکان جمع شده و مشکلات فراوانی را برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کنند.

وی افزود: با این وجود مقداری از این آب‌ها توسط شهرهای درجه 4 هدایت شده و به کانال‌ها وشهرهای اصلی می‌ریزند، اما به دلیل حجم بالای آب سطحی، شهرها نمی‌توانند به خوبی در این زمینه عمل کنند.

 حسین علی بیگی‌ با بیان اینکه در گذشته به دلیل نبودن انهار مناسب و سیستم فاضلاب شهری جهت جمع آوری آب‌های سطح ، چاه حفر می‌شد، افزود: بر همین اساس، بیش از 700 حلقه چاه در شهرستان ری حفر شده است که علاوه بر چاه‌های قدیمی، تعدادی نیز به تازگی حفر شده‌اند.

وی ادامه داد: عمده این چاه‌‌ها در مناطق حاشیه‌ای شهر و توسط ساختمان‌ سازان غیر مجاز حفر شده‌اند تا اشکالات خود را در زمینه ساخت و ساز ساختمان پوشش دهند.

رئیس اداره مسیل‌ها و قنوات شهرداری منطقه 20 با اشاره به معایب حفر این نوع چاه‌ها و همچنین عمر کوتاه آن‌ها، گفت: این نوع چاه‌ها که به عنوان چاه جذبی شناخته می‌شوند که کاربری آن‌ها جمع آوری آب‌های رها شده در سطح معابری است که امکان هدایت آن‌ها به کانال‌ها و جوی‌های شهری وجود ندارد، اما با این حال چاه‌های جذبی که عمقشان بین 7 تا 10 متر متغیر است، پس از مدتی به دلیل ورود ضایعات و چربی اشباع می‌شوند.

 حسین علی بیگی افزود:‌ پس از اشباع این چاه‌ها از رده خارج می‌شوند، زیر منافذ آن‌ها بسته شد و حتی در صورت لایروبی و تخلیه دوباره نیز دیگر نمی‌توان از این چاه‌ها استفاده کرد.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های اداره مسیل‌ها و قنوات برای جمع آوری و حذف این چاه‌ها در سطح منطقه 20، تصریح کرد: حذف تدریجی چاه‌های جذبی از برنامه‌های مهم اداره مسیل‌ها و قنوات شهرداری منطقه 20 است که این اداره با ایجاد معابر مناسب، لوله گذاری، آسفالت ریزی و ساخت انهار و کانال برای هدایت آب‌های سطحی، گام‌های مناسبی را در این زمینه برداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار