شصد و بیست و یکمین شماره ماهنامه علمی «دانشمند»، قدیمی ترین مجله علمی عمومی فارسی زبان با سردبیری جدید منتشر شد.

به گزارش گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران  و به نقل از ایسنا ؛«دانشمند» که پنجاه و دومین سال انتشار خود را سپری می کند، پرسابقه ترین مجله علمی عمومی کشور به شمار می رود.

نخستین شماره این مجله، اول آبان ماه 1342 با شعار «سخنان نو از جهان تازه برای نسل جدید از دانش امروز و پژوهش فردا» منتشر شد و علی رغم تحولات و فراز و نشیب‌های فراوانی که صدها نشریه علمی و فرهنگی کشور را به محاق فراموشی برد، انتشار این نشریه بی وقفه ادامه یافته است. این نشریه خصوصا در چند دهه نشست انتشار خود نقشی کم بدیل در آشنایی چند نسل از جوانان و نوجوانان کشور با دنیای علم و فناوری ایفا کرده است.

«دانشمند» که در همه این سال ها در قطع و نام نیز پایدار مانده، بخشی از خاطره مشترک میلیون‌ها مخاطب جویای علم خود است که در بین آنها نام‌آوران پرشماری را می‌توان سراغ گرفت که در محافل علمی ایران و جهان خوش درخشیده‌اند.

تداوم کم نظیر انتشار ماهنامه علمی «دانشمند» در روزگاری که اینترنت و رادیو و تلویزیون با قابلیت‌ها و جاذبه های پرشمار خود، هر نشریه و مجله‌ای را به چالش کشیده‌اند، حاصل عوامل متعددی بوده که در این بین نقش مدیران و روزنامه‌نگاران علمی را که هر یک در دوره‌ای میراث‌دار و حافظ این سرمایه علمی مطبوعاتی کشور بوده‌اند نمی‌توان از نظر دور داشت.

با این حال همچنان که هر یک از سردبیران این نشریه در بدو فعالیت خود اذعان داشته اند، «دانشمند» برای امروزی شدن و پاسخگویی به نیازهای اطلاع رسانی نسل جوان نیازمند پوست اندازی و تغییرات مداوم است. امری که لازمه آن میدان دادن به اندیشه های جوان و نوگرا و استقبال از خلاقیت‌های جسورانه در محتوا و قالب نشریه است.

محمد جواد ترابی، روزنامه نگار علمی که با تجربه مدیریت ماهنامه «نجوم»، از این شماره سردبیر ماهنامه «دانشمند» شده است در سرمقاله شماره تیرماه این نشریه با تاکید بر ضرورت پوست اندازی این نشریه کهن، هدف تحریره جدید دانشمند را امروزی کردن نشریه با ابزار تغییر عنوان کرده است. تغییری که به گفته وی، اگر چه زمان بر و نیازمند یاری مداوم مخاطبان است اما از همین شماره با کنار گذاشتن ترجمه صرف و بها دادن بیشتر به تولید و تالیف محتوا آغاز شده است.

دانشمند در دوره تازه فعالیت خود آگاهی بخشی و دانش افزایی را بر «از هر دری سخنی» ترجیح می دهد و البته قرار هم نیست که کتاب دانشگاهی یا حرفه و فن باشد به همین سبب، صافی نخست را تا آن جای ممکن به روز بودن قرار می دهد و در عین حال در صفحه آرایی نیز به آموزه های نوین پایبند خواهد بود.

گزارشی درباره شیوع بیماری کمابیش جدید مرس، نگاهی علمی به تجربه های نزدیک به مرگ، روایتی متفاوت از پشت پرده علمی فیلم تخیلی «میان ستاره‌یی»، گزارشی درباره رباتهای انسان نما، ناگفته های از رزتا و فیله - مسافران زمینی دنباله دار - آن سوی گوگل و اپل و نگاهی به شرایط کار در دو غول بزرگ دره سیلیکون و بلاخره پرونده ای پر و پیمان «مساله ای به نام لرزه خیزی ایران» که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد وقوع زلزله منجیل و رودبار به همت دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو تحریریه مجله تهیه شده بخشی از مطالب ششصد و بیست و یکمین شماره ماهنامه دانش و فناوری «دانشمند» را تشکیل می‌دهند.

توفیق همکاران قدیمی و جدید «دانشمند» را در استمرار و ارتقای روز افزون این میراث آشنا و خاطره انگیز ترویج علم در کشور آرزو داریم.