در نشست " از منافقین تا داعش " مطرح شد؛

شباهت‌های عملکردی داعش و منافقین/ نباید هیچ آینده‌ای بهتر از منافقین برای داعش متصور بود

شباهت‌های عملکردی داعش و منافقین و تلاش رسانه‌ای این گروهکها برای استفاده از فضای مجازی در جهت اهدافشان در نشست خبری "از منافقین تا داعش" بررسی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری "از منافقین تا داعش" پیش از ظهر امروز(دوشنبه) با حضور ابراهیم خدابنده از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق(گروهک تروریستی منافقین)، ابوعارف نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران و سیدروح الله لطیفی کارشناس ارشد روابط بین‌الملل برگزار شد.

ابراهیم خدابنده از اعضای جداشده از منافقین در ابتدای این نشست با بیان اینکه من تجربه‌های زیادی در مورد کنترل ذهن و سوء استفاده از افراد در جهت به قدرت رسیدن دارم، اظهارداشت: منافقین و سایر گروه‌های تروریستی با شگردهای مختلف برای جذب افراد تلاش کرده و می‌کنند که امروز نمود آن در تروریستهای داعش دیده می‌شود که با شیعه هراسی به جذب افراد و تقویت خود می‌پردازند.

وی در ادامه به واقعه هفتم تیر سال 60 اشاره کرد و گفت: در آن زمان من در منچستر انگلیس بودم و همه ما فکر می‌کردیم که این کار از سوی ضدانقلاب‌ها انجام شده است، در آن زمان من هنوز به گروهک تروریستی منافقین نپیوسته بودم و عضو انجمن اسلامی در انگلستان بودم، ولی بعدها متوجه شدیم که این انفجار از طرف منافقین انجام شده بود، چرا که مسعود رجوی در سال 60 برای تبرئه خود چنین عنوان کرد که ما یک اقدام ضد امپریالیستی انجام دادیم ولی بعد از گذشت سالها با گفتن اینکه ما در آن زمان از آمریکا حمایت کردیم، صحبت‌های خود در سال 60 را نقض کرد.

خدابنده به شباهتهای متعدد بین داعش و گروهک تروریستی منافقین اشاره کرد و با بیان اینکه این دو گروهک تروریستی امروز تحت حمایت غربی‌ها هستند، افزود: اگر به ارتباطات و ساختار منافقین توجه کنیم، دقیقا همان چارچوب و  باورها را در داعش می‌بینیم.

این عضو جداشده از گروهک تروریستی منافقین ادامه داد: در عملیات مرصاد، منافقین مزارع مردم بیگناه را آتش زدند و با تسلیحات جنگی مردم را کشتند و از روی آنها رد شدند، که امروز داعش همین جنایات را در سوریه و عراق انجام می‌دهد.

 وی گفت: البته مردم ایران همواره مردمی  هوشیار بوده و جذب این گروه‌ها نشدند.

خدابنده با اشاره به حمایت غرب از تروریستها اضافه کرد: هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا بعد از استعفای خود از وزارت امور خارجه صراحتا اعلام کرد که طالبان را ما به وجود آوردیم، امروز هم نشست‌های منافقین و غربی‌ها سندی است که نشان می‌دهد ارتباطات بسیاری بین غرب و تروریست‌ها وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در ادامه این مراسم ابوعارف نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران نیز به تشابهات گروه‌های تکفیری نظیر داعش و منافقین اشاره کرد و گفت: اولین تشابه گروه‌های تکفیری و منافقین در خشونت بیش از حد آنها و تشابه دوم نیز ارتباط هر دو گروه با بیگانگان است.

وی در ادامه اظهاراتش به چگونگی شکل‌گیری گروه تروریستی داعش اشاره و تصریح کرد: گروه تروریستی داعش از بازماندگان رژیم بعث و وابستگان صدام تشکیل شده که امروز هم با همان رویکرد و با چشم‌داشت مالی به غربی فعالیت می‌کند.

در ادامه این همایش، سیدروح‌الله لطیفی کارشناس مسائل بین‌المللی هم با دردناک توصیف کردن واقعه‌های تیرماه سال 60 به شباهت‌های منافقین و گروه‌های تروریستی تکفیری پرداخت و تصریح کرد: این دو دسته یعنی منافقین و گروه‌های تروریستی تکفیری هردو با یک کیفیت و در یک اندازه قتل‌عام کرده‌اند، اما تفاوت آنها در نوع رسانه‌ای کردن جنایاتشان است.

وی با بیان اینکه مهمترین رسانه آن زمان فقط مجلات و جراید بود، اضافه کرد: منافقین بعدها با استفاده از شبکه‌های رادیویی و کمی هم شبکه‌های تلویزیونی توانستند کمی از ایدئولوژی‌ها و جنایاتشان را رسانه‌ای کنند، ولی در مقابل امروزه با فراگیر شدن فضای مجازی و سایت‌های مختلف جنایات داعش بسیار فراگیر شده است.

لطیفی، انتشار جنایات وحشیانه، انتشار فتوحات،  ایجاد پارادوکس در ذهن مردم،  تصویرسازی از خود مبنی بر اینکه "ما شکست ناپذیریم" و  ایجاد ترس و وحشت در طرف مقابل را از اهداف رسانه‌ای داعش دانست و گفت: داعش امروزه بیشتر با ترس و وحشت توانسته است شهرهای مختلف را تصرف کند، نه با تسلیحات.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه به فضاهای مجازی مورد استفاده در جهان امروز اشاره کرد و گفت: مرامنامه مهمترین شبکه‌های اجتماعی امروز از جمله توییتر و فیس بوک اجازه انتشار صحنه‌های خشن و آموزش کارهای غیر انسانی را نمی دهد، ولی متاسفانه امروزه می‌بینیم داعش و منافقین بدون هیچ مقاومتی از طرف غربی‌ها این صحنه‌ها را انتشار می‌دهند و حتی در جایی دستورالعمل‌ ساخت بمب هم در سایت قرار داده می‌شود.

به گفته لطیفی، امروز شاهدیم که بازی رایانه‌ای مانند GTA برای کودکان درباره جنگ  عراق و آمریکا ساخته می‌شود که در فضای این بازی صداهای "الله اکبر" و نمادهای قرآنی دیده می‌شو که این امر قطعا در راستای اسلام هراسی صورت می‌گیرد.

لطیفی با اشاره به فرم‌سازی و تصاویر حرفه‌ای منتشر شده از داعش اظهار داشت: نوع فیلمبرداری، رنگ لباس‌ها، چیدمان ستون‌های طولانی ماشین‌ها و زاویه سربریدن‌ها همه دارای نظم خاصی بوده و مشخص است که این کار کاملا حرفه‌ای انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها داعش را "دولت اسلامی" می‌دانند، گفت: یک دولت باید حکومت و حاکمیت داشته باشد اما داعش هیچ کدام از این موارد را نداشته بنابراین دولت محسوب نمی‌شود ولی هر کجایی که نفی و پول باشد داعش هم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ابوعارف هم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همکاری مشترک منافقین و تروریست‌ها در سوریه و عراق چگونه ارزیابی می‌شود، گفت:  وجوه تشابه بین دو گروه تروریستی منافقین و داعش بسیار زیاد است که می‌توان اولین وجه مشترک آنان را تفکر انحرافی این دو گروه دانست؛ منافقین منشعب شده از معارضین رژیم پهلوی بودند و داعش هم منشعب شده از گروهک القاعده است.

خدابنده عضو جداشده از منافقین هم در پاسخ به همین سوال اظهار داشت: مسعود رجوی گفته بود که داعش از ما الهام گرفته است، ما  ارتباطات مریم رجوی را با آنها می‌دیدیم که البته بعدها مشخص شد که  فرانسه در گذشته رابط منافقین و بعثی‌ها بود.

وی درباره شباهت اقدامات منافقین با داعش اظهار داشت: در عملیات مرصاد در سال 1367 خشونت‌های فراوانی توسط منافقین علیه اسیران و شهروندان ایرانی نظیر اعدام و کشتار و آتش‌سوزی منازل انجام شد که این اقدامات منافقین دقیقاً شبیه اقدامات امروز داعش در عراق و سوریه است.

مسئول سابق دفتر گروهک تروریستی منافقین در لندن افزود: مسعود رجوی بعد از قرارگیری نام این سازمان در بین گروه‌های تروریستی اعلام کرد که پس از وقایع تروریستی هفتم تیم سال 1360 و هشتم شهریور سال 1360 چرا آمریکا نام منافقین را به تازگی در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است، اما گویا رجوی فراموش کرده بود که اقدامات تروریستی منافقین در اوایل انقلاب خوشایند و همراه با منافع آمریکا صورت می‌گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه رجوی هم گفته بود که ایران یکی از کشورهای مستقل در دنیاست و این خطری بزرگ برای ما محسوب می‌شود، گفت: درباره مشارکت فرانسه و حمایت آن از منافقین باید گفت که امروز در بحث هسته‌ای فرانسه حتی دو آتشه‌تر از آمریکا وارد عمل شده چرا که اگر قبلا کسی در این کشور به فرقه‌ای تمایل داشت دولت حداکثر تلاش خود را برای برگرداندن آن شخص را  بکار میگرفت اما امروزه شاهد هستیم که فرانسه در مقابل منافقین و گسترش تفکرات رجوی‌‌ها هیچ مقابله‌ای نمی‌کند.

عضو جداشده از گروهک تروریستی منافقین خاطرنشان کرد: در هر دو گروهِ منافقین و داعش، شباهت‌هایی نظیر خشونت و شیوه‌های جذب و اقدامات تروریستی و خدادانستن رهبران این گروه‌ها همگی نشان‌دهنده یکی بودن اهداف، اقدامات و راه آنها است.

خدابنده افزود: حضور معارضان سوری در جلسه چندی پیش مریم رجوی در پاریس، دیدارهای مشترک این دو گروه با مک کین سناتور آمریکایی‌ و درمان زخمی‌های داعش در بیمارستان‌های اسرائیل نشان‌دهنده اقدامات و اهداف هم‌راستای این گروه‌های تروریستی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه این نشست ، ابوعارف خاطرنشان کرد: بیشترین سود و منافع اقدامات تروریستی داعش در منطقه را رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌برند، زیرا آنها با اقدامات وحشیانه خود امنیت منطقه را مختل و تمدن خاورمیانه را نابود کرده اند ضمن اینکه منابع مالی و انرژی کشورهای منطقه نیز تحت‌الشعاع جنایات داعش قرار گرفته و مسئله اول جهان اسلام یعنی فلسطین نیز رو به فراموشی رفته است.

ابوعارف درباره اهداف مشترک داعش و منافقین در عراق گفت: اقدامات داعش برای ضربه زدن به حکومت فعلی عراق صورت می‌گیرد ضمن اینکه آنها حس می‌کنند ما به دنبال ضربه زدن به نیروهای آمریکایی در عراق هستیم در حالیکه این موضوع به هیچ وجه واقعیت ندارد زیرا هیچ حمله‌ای به نیروهای آمریکایی از سوی داعش صورت نگرفته و این حرف آنها فقط یک بلوف است.

وی، مقصر اصلی به وجود آمدن داعش در منطقه را برخی اقدامات افراطی دینی از سوی برخی نهادها مثل الازهر مصر عنوان کرد و گفت: این افراد با توسعه افکار افراطی در حوزه‌های دینی منجر به به وجود آمدن تروریستهای داعش شده‌اند.

خدابنده از اعضای جداشده از منافقین در ادامه این نشست، درباره عدم تسلط دولت عراق بر اردوگاه اشرف تا قبل از تعطیلی آن نیز افزود: بعد از سال 1382 که حکومت صدام حسین ساقط شد، دولت عراق هیچگاه تسلطی بر اردوگاه اشرف نداشت و همواره این آمریکایی‌ها بودند که از اردوگاه اشرف حفاظت می‌کردند. نکته جالب هم این است که به دلیل اقدامات خشن منافقین علیه نیروهای درون این سازمان شکایتی علیه رهبران منافقین در اردوگاه اشرف تنظیم شده و دادگاه بعقوبه عراق حکم تفتیش این اردوگاه را صادر کرده بود، اما نیروهای آمریکایی مانع از این اقدام شدند. 

وی افزود: مسعود رجوی به صراحت اعلام کرده بود که جبهه‌النصره و داعش از گروهک منافقین الهام‌گیری کردند چراکه اقدامات جذب نیرو و همچنین خشونت‌های این گروه‌های تروریستی در یک راستاست.

عضو سابق گروهک منافقین اظهار داشت: فرانسه واسطه برقراری روابط منافقین با مسعود رجوی بوده است که همین دیدارها سال‌ها بعد منجر به حضور منافقین در عراق و تجمیع آنها از کشورهای اروپایی در اردوگاه اشرف شد.

خدابنده خاطرنشان کرد: مسعود رجوی به صراحت اعلام کرده بود که ایران تنها حکومت مستقل در منطقه خاورمیانه است و این موضوع مسئله‌ای خطرناک برای امنیت و منافع رژیم صهیونیستی، آمریکا و غرب محسوب می‌شود لذا باید از الهام‌گیری دولت‌های دنیا از ایران جلوگیری کرد.

خدابنده درباره آینده تروریستهای داعش نیز گفت: وقتی منافقین از حمایت مردم ایران قطع امید کردند به سمت آمریکا و رژیم صهیونیستی برای کسب حمایتشان سوق پیدا کردند، لذا آنها با دست خود وضعیت آینده‌شان که همان نابودی بود را مشخص کردند. همچنین داعش هم آینده خود را با حمایت و پشتیبانی آمریکا و رژیم صهیونیستی مشخص کرده است و قطعا این گروهک هم رو به نابودی حرکت می‌کند.

وی افزود: بی‌بی‌سی اعلام کرده که یک عضو مشخص اتحادیه اروپا از داعش نفت خریداری کرده و از آن حمایت مالی می‌کند، لذا نباید هیچ آینده‌ای بهتر از منافقین برای داعش متصور بود.

در ادامه این نشست، لطیفی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به راه‌اندازی بازار برده‌فروشی توسط داعش گفت: داعش با استفاده از راه‌اندازی بازار برده‌فروشی به دنبال ایجاد رعب و وحشت در سرزمین‌های منطقه است.

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان ترور خاطرنشان کرد: در مناطقی که نفت، پول، کریدورهای ترانزیت و انرژی خاورمیانه قرار دارد، داعش تلاش کرده تا آن مناطق را اشغال کند. ضمن اینکه همه اقدامات داعش علیه دولت‌های ضد آمریکایی صورت گرفته و متأسفانه مسئله اول جهان اسلام و منطقه خاورمیانه به دلیل جنایات و اقدامات تروریستی داعش به این گروهک و ترس از آن تبدیل شده است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار